2 minuter lästid

Jag vet inte hur mycket tid ni spenderat med att följa den professionella scenen för det Psyonix-utvecklade Rocket League, men jag själv tycker om att spendera en timma här och där med att se de allra bästa ställas mot varandra i de stora tävlingarna. Rocket League är fantastiskt eftersom du egentligen inte behöver vara särskilt duktig för att det ska vara roligt. När jag spelar håller jag mig för det mesta på marken och väntar på att bollen ska dimpa ner på motorhuven. När däremot världens bästa tävlar mot varandra förvandlas plötsligt Rocket League till ett helt annat spel då deltagarna flyger högt över planen i spektakulära anfall och dramatiska räddningar. Det är nästan så det börjar likna den fiktiva Harry Potter-sporten quidditch.

MER HARRY POTTER: Mitt drömspel: Mischief Managed

Med ovanstående som bakgrund är det minst sagt kittlande att föreställa sig hur ett Psyonix-utvecklat quidditch-spel skulle kunna se ut. Det som talar emot skulle väl vara det faktum att det krävs väldigt mycket skicklighet för att spela Rocket League uppe i luften. Detta skulle i sin tur kunna innebära att ingångsribban för ett potentiellt quidditch-lir blir alldeles för hög för att det ska bli framgångsrikt. Å andra sidan måste Psyonix ändå byta ut bilarna mot kvastar, ett fordon som redan är luftburet som standard. Jag är övertygad om att både deras spelmotor och deras erfarenhet hade kunnat ta fram något helt magiskt om de fick uppdraget.

Nu tänker jag inte sitta här och låtsas att det inte redan finns ett fullt acceptabelt quidditch-spel i form av Harry Potter: Quidditch World Cup. Jag skulle till och med vilja påstå att jag gillar det spelet mer än de allra flesta. Grunden i Quidditch World Cup är bra och utgör en rolig quidditch-upplevelse. Problemet som det spelet har är att det inte riktigt lyckas förse spelaren med alla olika roller som sporten faktiskt innehåller. Nu antar jag bara att alla ni läsare har stenkoll på quidditch-reglerna, men om så inte är fallet hittar du dem här. I Quidditch World Cup spelar du primärt som jagare där ditt mål är att sätta klonken i en av de tre högt uppsatta ringarna. Slagmännens uppgift att skicka iväg argsinta dunkare mot motståndare har sedan reducerats till enstaka knapptryck, vaktarens uppgift att vakta ringarna sker per automatik och sökarens jakt på kvicken dyker endast upp i matchens avslut. Här får spelaren en fullgod men samtidigt väldigt komprimerad upplevelse av den fartfyllda och fiktiva sporten.

LÄS MER: Rocket League är det bästa spelet att vara dålig på

Tänk er nu istället ett spel där varje deltagare på quidditch-planen kontrolleras av en riktig person. Varje roll på quidditch-planen behandlas som en klass och varje klass har unika förmågor, uppgifter och kosmetiska utsmyckningar. De tre som agerar jagare måste samarbeta med varandra för att ge sitt lag så mycket poäng som möjligt samtidigt som slagmännen och vaktaren gör sitt yttersta för att tajta till defensiven. Ovanpå allt spelar en i varje lag som den kvicke sökaren vars insats ofta avgör hela matchens öde. Här finns något för alla spelartyper. Om du gillar att passa en boll fram och tillbaka och plocka poäng gör du det, om du gillar att förstöra för motståndarna gör du det. Quidditch i spelvärlden hade alltså kunnat förvandlas från en solo-upplevelse till ett intensivt och utmanande lagspel.

Det här är såklart önsketänkande från min sida och jag tror väl inte egentligen det finns någon större chans att min önskan blir verklighet. Men om ett nytt quidditch-spel blir aktuellt någon gång i framtiden hoppas jag att Warner Bros. slår en pling till Psyonix. Om inget annat hade jag glatt tagit emot ett Harry Potter-inspirerat spelläge inuti Rocket League. Det är ju ändå inte så himla stort steg från flygande bilar till magiska kvastar.