3 minuter lästid

En del av charmen med Persona-serien är hur man bygger band med många av karaktärerna i spelet, band som sen kan användas för att skapa bättre personas och erhålla diverse fördelar i och utanför strid. En stor del av Personas charm är hur det är lika delar sociala interaktioner-simulator och klassiskt dungeon crawl-spel. I Persona 5 kallas dessa band förtrogna. Det är oftast intressant att se vart dessa lösa små berättelser tar vägen och för nästan varje kvinnlig förtrogen finns det en möjlighet att det hela kan sluta i partnerskap.

När jag når maxnivå med någon kvinnlig förtrogen slutar det oftast i att de blir en partner, problemet är att jag för stunden har fyra partners och fortfarande är nyfiken på att ta fler relationer åt det romantiska hållet. Detta är något som såklart inte är helt okej ur ett monogamt perspektiv. Polygami i all ära men spelet ger signaler att det är tänkt att man bara skall ha en partner. Det varnar faktiskt mig om att jag borde väga mina ord före jag väljer att viska romantiska saker i min förtrognas öra. Är du dessutom redan ihop med någon säger spelet till om detta.

Klicka här för att se bild – Spoilers! Bild på Persona 5:s enda riktiga konsekvens av för mycket romanser.
Persona 5
En obekväm tillika komisk situation som kan inträffa på Alla hjärtans dag om man har för många romanser. Forfarande väldigt konsekvenslös eftersom det sker väldigt sent i spelet.

Jag väljer vanligtvis den romantiska vägen av två skäl. Dels för att jag faktiskt gillar den kvinnliga karaktären men också för att se hur spelet väljer att porträttera romans. Persona 4 kändes fräscht, framåt och lite vågat för tio år sedan genom att låta en få flickvänner. Jag har velat se hur Persona 5 hanterar samma situationer och hur de upplevs i 2017. Mycket har trots allt hänt på tio år.

Mitt problem är att jag inte känner mig helt bekväm i mitt polyamorösa liv. Jag är av naturen monogam och att uppleva min avatar som en player av rang känns fel och ganska “out of character” för honom och mig. Min nyfikenhet vinner oftast vilket ständigt leder till nya romanser och en längre tid trodde jag också att det bara var möjligt att få ut alla bonusar om jag maxade min förtrogna till romansnivå. Detta har lett till den här illavarslande spiralen.

Persona 5Det hjälper inte heller att spelet ger mig väldigt lite skäl att stanna i relationer eftersom det mest spännande plötsligt ligger bakom mig. Jag har i alla fall inte lyckats dejta mina flickvänner efter deras storyline tagit slut på ett meningsfullt sätt. Persona 5 är bra på att emulera spänningen när ett förhållande byggs upp men desto sämre på att hålla det spännande efteråt.

Lösningen hade varit enkel. Ge mig möjligheten att göra slut med mina partners innan jag väljer att gå vidare. Det är helt naturligt att man kan tröttna på sina kärleksintressen i verkliga livet så varför har detta förbisetts i Persona 5?

Att ge spelaren en väg ut ur ett förhållande hade kunnat lyfta bort lite av den skuld man känner när nyfikenheten tar överhanden. Detta är något som förvisso kan appliceras på verkliga situationer men felet är att spelet inte ger mig möjligheten att lämna en relation före jag inleder en ny. Jag kan inte välja den anständiga rutten och göra slut istället för att krossa deras hjärta genom att gå bakom ryggen på dem med någon annan. Det är bristen på val som irriterar mig mest.

I livet finner man kärlek, tappar glöden och går vidare. Det är inget märkvärdigt. Det är en naturlig men tråkig del av livet. Jag hade kunnat leva med att få se en hjärtskärande scen när allt tar slut, som konsekvens för mitt val. Det hade förmodligen fått mig att känna mig betydligt mer skamfri och anständig än det som spelet erbjuder idag. Det kanske rentav hade fått mig att tänka en extra gång om jag ens vill ta steget ut ur mitt förhållande. Att överväga mina beslut mer. Livets val har omedelbara konsekvenser och detta saknar tråkigt nog Persona 5. Bättre lycka nästa gång.


mm
Alexander Cederholm

40-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts