Jag har alltid fascinerats över spelkritik och bedömningen av ett spel. Tv-spelsmediet ligger precis vid skärningspunkten mellan teknik och kultur, och är ett uttryck av både hantverksskicklighet och konstnärligt uttryck. Vilket i sin tur leder till kritik av densamma som både har formen av konsumentjournalistik och tydliga betygsskalor samtidigt som det finns ett mycket otydligare element av subjektiva känslor och bedömningar.

För egen del handlar det mycket om att se vad ett spel försöker uppnå, och sedan bedöma hur väl spelet når upp till den ambitionen. Det är därför ett spel som God of War och Red Dead Redemption 2 med dess absurda produktionsvärde kan ligga jämsides egensinniga titlar som Celeste och Return of Obra Dinn på min topplista.

Under ett år som såg många besvikelser och återupprepningar var det också ett år som producerade vansinnigt vackra, genomtänkta och originella upplevelser. Bara det att Red Dead Redemption 2, denna koloss till speltitel, inte helt naturligt hamnade längst upp i toppen säger en hel del om 2018.

1. God of War (Playstation 4)

Inget annat spel lyckades så bra med sitt syfte än vad God of War gjorde. Det var en fullträff på alla områden; både ett tekniskt mästerverk med fantastisk art direction och en intressant och välskriven berättelse med genomgående bra skådespeleri. Det skadade inte heller att de tidigare God of War-spelens hyllade stridsmekanik förändrades helt till det bättre. För mig är det utan tvekan ett av de där spelen som hänger med mig än och troligtvis under lång tid framöver. Läs min recension här.

2. Celeste (Switch, Playstation 4)

Jag är ingen plattformsmänniska. Gillar dessutom varken svåra spel eller pixelgrafik. Trots det fortsatte jag spela och spela Celeste tills jag tillslut, efter 789 dödsfall, nådde toppen av det titulära berget. Kanske för att spelet hela tiden försäkrade mig om att jag skulle klara det tillslut, eller för att speldesignen var så perfekt. En stor del handlade dock om hur perfekt spelet lyckades få berättelsen att motivera spelmekaniken och spelmekaniken att motivera berättelsen.

3. Red Dead Redemption 2 (Xbox One, Playstation 4)

Red Dead Redemption 2 var bitvis en plågsamt lång och långsam upplevelse, näst intill en absurd nivå. Att plocka en blomma tog tid, klappa hästen tog tid och att rida till en sjö för att fiska tog jäääääättelång tid. Till och med berättelsen puttrade på i sin egna takt fram tills mot slutet. Ta varje del för sig och du får en uppsättning frustrerande spelelement. Men när du sakta rider över bergstopparna och spanar ut över en soldränkt dal, eller kliver av tåget i en högljudd stad med människor och rörelse överallt – då är det verkligen helt fantastiskt.

4. Astro-Bot Rescue Mission (PSVR)

2018 var året då Playstation VR satte ner foten för att tysta kritikerna. Förutom att priset låg nere och nosade på 2000 kr under Black Friday släpptes löjligt många kvalitetstitlar till hjälmen under året – och bäst av dem alla var utan tvekan Astro-Bot Rescue Mission. Japan Studio har alltid varit den lite mer blygsamma av Sonys alla egna studios, men med Astro-Bot Rescue Mission har lekfullheten från The Playroom och deras spelmekanik från Knack och Gravity Rush äntligen kommit till sin rätta.

5. Forza Horizon 4 (Xbox One, PC)

Forza-serien har ju alltid varit fantastisk, men med den här fjärde titeln fick Playground Games äntligen till den där fullträffen de alltid strävat efter. Det handlar inte om något revolutionärt utan är snarare en vidareutveckling av vad de gjort tidigare. Den här gången lyckades de bara få alla rätt. Det är vackert, välgjort och otroligt beroendeframkallande.

6. Assassin’s Creed Odyssey (Playstation 4, Xbox One, PC)

7. Tetris Effect (Playstation 4, PSVR)

8. Spider-Man (Playstation 4)

9. Return of the Obra Dinn (PC)

10. Moss (PSVR)

Hedersomnämnande: SonicFox tal under Game Awards var helt fantastiskt, och viktigt för HBTQ-personer både inom esporten och inom spelbranschen generellt.