Nintendo tänker utanför lådan med Nintendo Labo

Nu har Nintendo på nytt gjort den där grejen de har en tendens att göra lite då och då. De har drömt ihop något som ingen av oss i våra vildaste drömmar kunde tro att vi skulle få se relaterat till våra kära spelkonsoler. I går presenterade Nintendo en ny serie mjukvara döpt till Nintendo Labo.
Trailern kan ni se här nedanför.

https://www.youtube.com/watch?v=P3Bd3HUMkyU

Det rör sig alltså om en besynnerlig hybridprodukt där kartong, reflekterande film, en Switch, mjukvara och finurlig ingenjörskonst skapar något vi aldrig riktigt sett tidigare. Nintendos leksaksrötter har nog aldrig varit tydligare.

Kommer ni ihåg Project Giant Robot till Wii U? Det ser ut att göra comeback på Labo.

Det första jag tänkte på när jag såg Labo var LEGO Technic, byggklossföretagets lite mer avancerade produktserie där leksaker oftast inte bara får utseende utan även funktion. Det må se simpelt ut på ytan men när man öppnar upp insidan av t.ex. piano- eller robotkonstruktionen kan man se att det är mycket som pågår i innandömet.

Labo känns som Nintendos sätt att bidra till den typ av utveckling som Lego och Minecraft står för. I en värld där det digitala tar över mer och mer har det sina fördelar att fortfarande hålla i något fysiskt, och att få modifiera och skapa med fysiska byggklossar som i det här fallet kommer i formen av något som enkelt som vikbar kartong. Ord kan inte beskriva hur imponerad jag är av sådan här ingenjörskonst. Det följer verkligen det gamla Nintendo-mantrat att kreativitet spirar när vi ställs inför begränsningar. Det är som instruktionsartad origami uppskruvad till elva.

LÄS MER: Det kontrastrika Super Mario Sunshine

Kan vi se en framtid där flingpaket inte bara är amiibos utan även en källa till kartong?

Nintendo Labo har potentialen att tillsammans med spel som Minecraft påverka en generation av nya spelare. Lek och spel i all ära men det som gör mig genuint upprymd över Labo är den sista komponenten i produkten. Nintendo vill nämligen inte bara att vi skall bygga och leka utan även upptäcka och förstå vad vi skapar. Här skiljer dem sig från övriga aktörer. För även om spelarnas egen nyfikenhet ofta leder till insikt så uppmuntrar inte t.ex. Minecraft sina spelare att förstå mekaniker. Det jag tycker är riktigt häftigt är hur Nintendo Labo inte bara lär barn att använda teknologi och mekanik utan även HUR den fungerar. Föreställ er vad en generation av spelare som är uppväxta och inspirerade av den här typen av produkter kan skapa om 15-20 år. För att inte tala om de skräddarsydda hemmabyggen vi redan kommer att se 2018 från olika kreativa individer på Youtube.

LÄS MER: Shigeru Miyamoto – mästaren med det unika perspektivet

Nintendo Labo

Nintendo ser tillbaka på sina leksaksrötter med Labo. Här kan ni se en vikbar pappersbil från 1977.

Jag hade hemskt gärna velat veta var under Switch-skaparprocessen man kom på konceptet med Nintendo Labo. Har det ingått i strategin länge eller är det ett snabbt resultat av kvick R&D efter Nintendo såg framgångarna med konsolen? Det är även kul att alla dessa funktioner som gömmer sig i våra joy-cons plötsligt får större spelrum och mening. Det är en sådan utomjordisk idé att den bara kunde kommit från Nintendo. Nintendos väg i världen är en märklig och krokig sådan men jag hoppas att de aldrig slutar med vad de gör för inget spelföretag förbluffar och väcker vårt inre barn på samma sätt som Nintendo.

Detta är vad Nintendo är så bra på. Oavsett om de misslyckas eller inte vågar de testa genuint nya grepp, experimentera hur de kan utveckla begreppet att spela och leka. Detta är vad det handlar om. Att ta risker och våga skapa saker som människor inte ens visste att de ville ha. Medan Sony, Microsoft och PC-plattformarna talar om 4K, HDR och VR presenterar Nintendo oss för leksaker av kartong. En tydligare skiljelinje i företag- och designfilosofi har aldrig varit tydligare.