Ratchet & Clank-sagan började för snart 20 år sen, mer exakt 2002, och under dessa 19 år har serien producerat hela 15 spel. Faktum är att det är lite sanning med modifikation för vi har inte sett ett genuint nytt Ratchet & Clank sen 2013 vilket innebär att det släppts ungefär 13 spel på 12 år, varav åtta tillhör kärnserien.

Det är denna inflation av spel som också skapade min världsbild av serien, nämligen att Ratchet & Clank är en mellanmjölk-serie som tömt spenarna till en smärtsam grad. Det var nytt och spännande under Playstation 2-åren men sen blev det snabbt dussinprodukter från Playstation-stallet som för det mest ansågs helt okej eller rentav mediokra, med få undantag.

Den här långköraren till spelserie har länge dragits med ett stigma av medelmåttighet just p.g.a. hur utvattnad den blivit och i sin tur upplevts. Den har aldrig varit ansedd som en premium- eller s.k. prestige-titel hos Playstation, varken internt eller externt, snarare det säkra och lättproducerade kortet som alltid drog in lite pengar. Det har varit ett förväntat bra spel men som aldrig riktigt lyckats sticka ut mer än i begynnelsen. En angenäm upplevelse men inte mycket mer än så.

MER SPEL FRÅN INSOMNIAC: Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

För egen del har jag inte gett mig i kast med serien sen det andra Playstation 2-spelet som kallades för Going Commando och släpptes i 2003. Och även fastän jag gillade Ratchet och Clanks andra äventyr så kändes det som att jag snabbt började spela samma spel om och om igen. Serien har absolut sina fans men det här blev en spelserie som aldrig gjorde något mer speciellt än att ständigt bli kallad en Pixar-like år ut och år in. Därmed släppte jag taget om serien och för mig personligen har serien aldrig symboliserat nytänk eller eller något med stora ambitioner.

Med Ratchet & Clank: Rift Apart kanske det blir ändring på det. Jag hoppas i alla fall det. Det känns lite som det. Spelen är fortfarande toksnygga men med framgångarna med Marvel’s Spider-Man i bagaget kan det vara så att Insomniac Games fått mer förtroendekapital hos Sony för att verkligen göra Ratchet & Clank till en premium-titel i Playstations bibliotek, något den solklart förtjänar om Insomniac bara ges tid att utveckla spel i serien.

Hur seriens framtid kommer att se ut kan vi med säkerhet inte veta förrän nästa spel kommer. Först då kan vi allvar avgöra om man på Playstation-kontoret gjort en omvärdering av serien eller om det denna gång bara gavs resurser för att det skulle lyckas leverera inom det ack så viktiga lanseringsfönstret för Playstation 5. För min egen del får framtidens Ratchet & Clank-spel hemskt gärna släppas med bredare intervaller där varje besök till deras värld hädanefter känns som att man på riktigt sätter fötterna på ny outforskad mark.