Som många andra i TV-spelsumgänget är jag olidligt sugen på att få lägga vantarna på Red Dead Redemption 2. Jag är så pass exalterad att jag konsumerat varje publicerad förhandstitt jag stött på. Föga överraskande är samtliga röster inne på samma spår: detta kommer vara ett speciellt och otroligt bra spel. Jag har trots detta hittat något som skaver till lite i mig. Det som stör mig är den konstant återkommande konversationen om årets bästa spel, även känt som ”Game of the Year”.

Jag varnar för en hel del sten i glashus här. Jag gillar att rangordna mina favoriter lika mycket som alla andra. Det är dock något jag helst ägnar mig åt efter det att ett spel har lanserats. När det sker i konversationer gällande en trailer eller en förhandstitt blir det hela ganska larvigt. ”Du har spelat två timmar av det här spelet. Skulle du säga att det är bättre än God of War?”. Fokus hamnar där på fel saker i min värld. Ett spel inte tillåts inte ens komma ut innan det slängs in i arenan för att slåss mot årets övriga storspel.

LÄS MER: Shadow of the Tomb Raider

Jag tycker inte vi ska slopa konversationen om utmärkelserna för ”Game of the Year”. Det är en rolig process som ofta tvingar spelkritiker att se spel ur många olika synvinklar. Vad är ett bra spel? Hur viktig är är grafiken i ett spel? Kan man jämföra ett sportspel med en shooter? Det är intressanta frågar som förtjänar uppmärksamhet. Vad jag ber om är dock att vi väntar med de diskussionerna till efter vi haft en chans att uppleva årets många spel i sin helhet. Jag vill att vi ska kunna spela Red Dead Redemption 2 i slutet av oktober och gemensamt utbrista ”SATAN I GATAN SÅ BRA!”. Inte lägga fokus kring huruvida det är bättre än spel X eller Y. Konversationen är viktig men den tar på tok för mycket plats i dagens spelmedia.

2018 har hittills varit ett fantastiskt spelår och vi har fortfarande en fullspäckad höst framför oss. Det är underbart att vi lever i en tid fylld med högkvalitativ interaktiv underhållning. Och ibland kan det vara bra nog.