1 minuter lästid

Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 12: Det matigaste av program

Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne – Klättring och berg

Livet är fullt av klättrande. Vi gör vårt yttersta för att klättra på karriärstegen i vår vardag. I spelens värld uppmuntras vi att leva upp till nästa nivå, ett snäpp högre upp. Vi ställs ständigt inför höga hinder och ibland belönas en lång vertikal promenad med en makalös utsikt. Även just detta element finns i TV- och dator-spel. Det är den uppenbara visuella inbyggda belöningen efter en överkommen utmaning. Därför ska vi i veckans program ha ett brant stegrande samtal om bergstopparna vi minns och älskar.

Och när vi känt att vi nått toppen av den konversationen rappellerar vi sen till foten av detta diskussionsberg och tar oss sakta upp igen med ett nytt ämne i ryggsäcken. Vi ska nämligen också bli mer spelmekaniskt specifika och tala om akten att klättra också, hur det utförs, hur det känns och hur området kan utvecklas. Men vi börjar med topparna vi tokälskar.

Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilket är ditt favoritberg i spel?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.