Spelutveckling har alltid haft ett fokus. Se till att spelaren har kul. För att uppnå detta mål behöver man oftast tillämpa en rad olika knep för att förmedla känslan av rättvisa men i själva verket är mycket illusioner och dimridåer. Att vara spelutvecklare är ganska nära besläktat med att vara illusionist, fast medlen handlar mer om kod- och funktionskunskap än fingerfärdighet. Bägge egenskaper delar hursomhelst den kreativitet som krävs för att klura ut dessa lösningar som görs för att vi spelare skall få en friktionsfri upplevelse, att köpa illusionen. Utan dessa tricks hade spel varit en outhärdlig färd där vi mer än sällan anklagat spel för att vara orättvisa.

Twitter-logo-spelutvecklareAv förklarliga skäl håller många spelutvecklare dessa magiska tricks hemliga mellan varandra men för två månader sen öppnade spelutvecklaren Jennifer Scheurle upp diskusison om en viss typ av tricks, de där mest osynliga som många av oss omöjligt kan se men på sin höjd bara ana att de existerar. Responsen till Twitter-inlägget blev en uppsjö av häftiga avslöjandet från utvecklare runtom världen. Scheurle ville fokusera på osynliga mekaniker och system men här och där dök det även om lite andra avslöjanden som var av mer visuell natur som var minst lika intressant att höra om.

Jag har samlat ihop de inlägg som jag fann mest intressanta och tankeväckande i den här artikeln så om du är redo att få lite insikt hur spel är byggda och få illisionerad splittrad så bjuder jag dig på en resa ner i kaninhålet som är spelutveckling.

Vi börjar med en helt färsk upptäckt från 2023 som gjordes i nysläppta Starfield och som är anledningen varför vi blev inspirerade att återpublicerar denna artikel från gamla goda 2017.

LÄS MER: Fem minnesvärda ögonblick från Metal Gear Solid