2 minuter lästid

Om Tim Burton hade regisserat Monkey Island hade resultatet blivit ungefär som Trüberbrook. Det är mörkt, murrigt med dova färger och har en dyster stämning som ligger över hela spelet som en våt filt. Spelet, som utspelar sig i Tyskland på 60-talet, är ett klassiskt peka-och-klicka-spel med finurliga pussel blandat med en ganska medioker historia som tack och lov vägs upp av en rejäl dos humor. Peka-och-klicka-spel kan ibland bli lite stela i konversationerna mellan de olika karaktärerna, och tyvärr är det precis det som händer med Trüberbrook. Det blir emellanåt mer obekvämt än att bevittna ett fem i tre-ragg en lördagskväll.

Hans Tannhauser

Du spelar som Hans Tannhauser, en amerikansk forskare, som utan att delta i någon tävling eller lotteri vinner en resa till byn Trüberbrook någonstans i Tyskland.  Något som kan upplevas som aningen suspekt. Väl där checkar du in på ett hotell för natten och vaknar av att någon rumsterar om i din resväska och stjäl dina forskningspapper, för att sedan försvinna mitt framför ögonen på dig.

MISSA INTE VECKANS SPELMELODI: Uncharted: Drake’s Fortune – Nate’s Theme

Efter detta ger du dig ut på byn för att hitta ledtrådar till vad och vem du såg i ditt rum. Du plockar upp föremål som kan användas på olika och ibland oväntade sätt, pratar med invånarna i byn och försöker lösa diverse uppdrag. Vid varje scen kan du hålla in en knapp för att få upp röda kryss över alla objekt du kan interagera med, men dessa kryss har gjorts alldeles för små och dova i färgen så de smälter ofta in i omgivningarna. Har du inte syn som en hök missar du högst sannolikt kryssen, vilket leder det till total förvirring emellanåt. En del förekom också då det blev svårt att komma vidare och hitta fler ledtrådar till mysteriet. Ett tips om du vill spela Trüberbrook är alltså att docka in Switchen till din TV, det blir aningen lättare att hitta ledtrådar då.

Hans Tannhauser tar en cigg i hotellobbyn, precis som sig bör på 60-talet.

Trüberbrook började som en kickstarter i november 2017, och nådde sitt mål på bara 30 timmar, då idèn bakom spelet såg väldigt lovande ut. Mycket energi har lagts ner på detaljerna i miljön, där varje scen i spelet är en uppbyggd modell där karaktärer och föremål i efterhand har lagts in på digital väg, vilket gör att spelet ser väldigt levande ut. Men de fina miljöerna och humorn är det enda som räddar upp Trüberbrook från att vara ett dåligt till att bli ett okej spel. Mer än så finns det inte att säga om ett så intetsägande och mediokert spel som Trüberbrook . Det är absolut inte dåligt, men ganska intetsägande. Är du ett fan av den här sortens spel rekommenderar jag att du testar det, men förvänta dig ingen minnesvärd spelupplevelse.