Vad har Mortal Kombat 1, The Crew Motorfest, EA Sports FC 24, Payday 3, Forza Motorsport, NHL 24, Call of Duty: Modern Warfare 3 och Starfield gemensamt?

Först och främst är det en faslig röra av AAA-spel och däri ligger nog också en del av svaret. För det är bara bland storutgivarna som något sånt här dumt kan hända. Det alla har gemensamt är att de uppgett ett spels officiella lanseringsdatum för att sen erbjuda ett tidigare datum till de spelare som är redo att betala en premium-summa. De har manipulerat och transformerat lanseringsdatum till något av FOMO-karaktär.

Innan vi går vidare tror jag att jag först behöver förklara begreppet FOMO. Det står för Fear Of Missing Out och används flitigt i spel i formen av s.k. daily challenges och i games as service-spel. Det är innehåll i form av uppdrag, skins, raids och mycket annat som bara finns tillgängligt en begränsad tid. Man har kommit på att FOMO är en väldigt stark känsla som lätt kan göras till ett marknadsföring- och försäljningsvapen. Man utnyttjar spelares rädsla att missa något häftigt så man erbjuder ständigt nytt innehåll. Det är väldigt tragiskt ur ett rent spelhistoriebevarande perspektiv men det är stundtals direkt skamligt hur det utnyttjas försäljningsmässigt.

LÄS MER SPELINDUSTRIKRITIK: Spelindustrin är den enda industri där alla förväntar sig trasiga produkter

Spelfältet jag listade under inledningen ser ut på följande vis om man granskar de påstådda lanseringsdatumen. Det som följer är sen vad som erbjuds för de som köper Special-, Collector’s- eller Day 1-utgåvor av spelen ifråga.

Mortal Kombat 1 släpptes den 19 september men kunde spelas redan den 14.

The Crew Motorfest släpptes den 14 september men kunde spelas den 12.

EA Sports FC 24 släpptes den 29 september men kunde spelas redan den 22.

Payday 3 var ute 21 september men kunde spelas redan den 18.

NHL 24 fick vi alla spela den 6 oktober men en mindre skara gavs åtkomst den 3.

Forza Motorsport släpptes den 10 oktober men kunde spelas den 5.

CoD: Modern Warfare 3 lanseras den 10 november men kan spelas redan den 3.

Kontentan är att har du pengar att sprätta iväg är du välkommen att äntra din önskade spelvärld före den fattiga pöbeln. Att de som betalar mer får mer är inget nytt. Det är knappt nytt heller att man ges tidigare åtkomst men nu börjar det bli förvillande när ett spels faktiska lansering är. Vad betyder egentligen ordet lanseringsdag sett från det här perspektivet? När är ett spel lanserat? Borde inte det vara när vem som helst faktiskt kan köpa det? Det känns oärligt att påstå något annat.

Jag har inget emot s.k. early access eller betatest-program men det är inte vad det här är. Det är oärligt att kalla det något sådant för spelet är per faktum klart. Det är guld. Skivor är printade. Inga tester kan göras, ingen feedback hinner användas. Det är bokstavligen en lansering för de med mer entusiasm, otålighet (och pengar) än andra.

Starfield hade en påstådd Day 1 on Game Pass men vad som plötsligt hände istället var att de som betalade 300-500 kronor extra fick åtkomst några dagar tidigare, innan den oundvikliga dag 1-patchen ens var på plats. Som sagt, vad är ens dag 1 längre?

Det här är en ny form av marknadsföringsknep som växt sig vanligare och vanligare och som drar nytta av hungrande spelares FOMO. Det här är PR som skapar en illusion av mervärde som inte kostar dem ett dugg extra.

Ni hör ju också själva hur enkelt detta är att utnyttja. Internt hos utgivaren vet alla när spelet är klart och ska lanseras, och sen är det bara att spola fram bandet några dagar och påstå att detta istället är det äkta lanseringsdatumet och hösta in de extra kronorna för specialutgåvorna. Det perfekta brottet. Det är ganska äckligt.

Det är vilseledande lurendrejeri. Man utnyttjar FOMO på ett fult sätt och det är en trend som behöver uppmärksammas och sättas stopp för innan vi knappt vet vad som är en lanseringsdag eller inte längre.