När Desmonds fängslande historia avrundades lagom till hösten 2012 var det många som frågade sig vad som skulle hända med spelserien framöver. Assassin’s Creed III var slutet på en sammanhängande historia om lönnmördare, tempelriddare och jordens undergång. När det nu var överstökat bestämde sig Ubisoft för att ta serien i en något mer lättsamt riktning med pirater, tropiska öar, skattjakter och kanske en och annan lönnmördare. Denna skiftning i ton är något som även reflekteras i musiken vilket gör spelets soundtrack till ett av seriens allra starkaste.

Stycket vi kommer ta en närmare titt på idag kommer från 2013 års Assassin’s Creed IV: Black Flag och har fått det kreativa namnet Main Theme. Stycket, som är skrivet av veteranen Brian Tyler, spelas föga överraskande i spelets huvudmeny samt under framträdande ögonblick under handlingens gång. Dessutom återkommer temats melodi i flertalet stycken och är därför en bra representant för spelets musik överlag. Spelets huvudtema kan med fördel delas in i två övergripande delar: en uppbyggnad följt av ett sjuhelsikes klimax.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Axiom Verge – Trace Rising

Vi börjar med ett behagligt vaggande på ett stilla hav. Om ni blundar och lyssnar kan ni säkert se den bländande solen gå ner över horisonten. Efter några sekunder smyger en sliten liten fiol in och förser oss med styckets signifikativa melodi. En intressant detalj här är att melodin fortsätter med en nedgång i moll för att sedan upprepa en liknande rörelse i dur. Det skulle möjligen kunna symbolisera spelserien övergång till en lite mer munter inställning, även om det är lite väl långsökt. Medan spelseriens tidigare teman skänkt en känsla av drama och politiska konflikter får vi här en föreställning om storslagna äventyr och bländande skatter. När styckets första minut börjar lida mot sitt slut tonas det hela ner, men bara en dåre skulle väl tro att det här är slutet.

När huvudtemats andra del rappar igång har tempot dragits upp och jakten är i full gång. Lite likt upploppet i en skattjakt eller den avslutande kanonsmällen i en båtstrid driver en kombination av slagverk och stråkinstrument äventyret framåt. Vi möts snart av en relativt melodilös B-del innan vi kastas tillbaka till den välbekanta melodin och stycket är över. Uppdelningen med en lugn del följt av en mer intensiv variant är knappast en ovanlig företeelse, men uppbyggnaden faller så väl in i spelet där musiken hör hemma. Från ett stilla hav med en behaglig bris till fullskaligt piratkrig.

Originalversionen av huvudtemat.

En live-version av stycket med Sveriges Radios symfoniorkester.

En urläcker gitarr-version av stycket.