1 minuter lästid

Ett nytt Battlefield är på intågande i höst och då känns det lämpligt att vara lite patriotisk och ge Battlefield-temat en stund i det musikaliska rampljuset och därför presenterar jag idag seriens ståtliga huvudtema.

Personligen ser jag Battlefield-temat som en av de där riktigt oförglömliga musikstyckena, i synnerhet på PC-fronten. Det är en spelserie som om bara några år har 20 år på nacken och för den som inte redan var bekant med detta är militärspelet en svensk skapelse av spelstudion DICE som har sitt högkvarter i Stockholm.

Call of Duty har sina musikaliska stunder då och då men samtidigt har seriens musik inte samma igenkänningsfaktor och kontinuitet som Battlefields traditionella tema som ostoppbart tågat fram år ut och år in sen 2002. Det kända ledmotivet är komponerat av Joel Eriksson som gav det militaristiska spelet ett stycke som går i lämplig marchtakt där små härliga skutt av musikalisk glädje stoppas in för att ge stycket lite extra krydda, variation och melodi.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Actraiser – Birth of the People

Genom åren har vi dessutom hört stycket inte bara utvecklas utan rentav förvandlas och förvanskas beroende på tematiken som lyder i de olika spelen. Medan första spelet är klassiskt rent musikaliskt har det experimenterats ganska vilt med det genom åren, i synnerhet de senaste tio åren. Både Battlefield 3 och 4 har en mer elektronisk ton och även inslag av det s.k. BRAAAM-ljudet som gjorde sig känt efter Inception-trailern och många därefter. I Battlefield 1 gick man tillbaka det det mer rent orkestrala men vågade böja toner och föra in lager av musik.

Battlefield 5 har än så länge inte avslöjat sin tolkning av temat, men vi vet vem som är ansvarig för soundtracket denna gång och det är ingen mindre än självaste Hans Zimmer (med hjälp från Lorne Balfe) så vi kan nog kallt räkna med att få höra en Zimmer-tolkning av det klassiska temat senare i höst.

Klassiska temat från första spelet.

En lite fläskigare och lekfull version från Battlefield 2142.

Battlefield 3 väldigt elektroniska version.

Battlefield 4 fortsatte i samma spår och fick wubwub-vibbar komplett med en redig drop.

Slutligen har vi Bad Company som lade väldigt stort fokus på stråkar.


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts