1 minuter lästid

Phoenix Wright står i domstolen och har äntligen satt fingret på vad det är som inte stämmer. Kan det vara så att mordvapnet bär på ytterligare hemligheter? Kan det i så fall förändra hela fallet? Det är nu det gäller. Det här kan vara det som friar eller fäller din klient, ett liv i frihet eller livstids fängelse. Musiken skiftar, tempot byts och allt står på spel! Det här är Ace Attorney i ett nötskal och musiken gör otroligt mycket för spelets inlevelse.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Monument Valley – Sounds from Shattered Seashells

En intensiv rytm startar alltihop för att sen gå över till en snabb och livfull melodi. Kontramelodin som ligger i bakgrunden väver in och ut ur ledmotivet, nästan som en lek av Följa John. Känslan som skapas är verkligen av att något avgörande är på gång, och även om det är en enkel melodi gör arrangemanget den extremt lätt att nynna på. Om du lyssnar på den kommer den att hänga med dig resten av dagen, lite som en överentusiastisk hundvalp som glatt nafsar dig i hälarna. När spelet portades till Nintendo DS klämde Capcom ut så mycket ljud de kunde ur maskinen. Man adderade ljudlager och tonmässiga utsmyckningar. Det är små skillnader men de finns där.

Cornered är allt det som är bra med Phoenix Wright. Det är lekfullt, fartfyllt och har väldigt mycket karisma. Jag har lagt till både en orkestervariant och en cover av Smooth McGroove. När du lyssnar på Smooth McGrooves version, tänk då på hur många spår det är och hur en ganska enkel melodi kan ha så många beståndsdelar som utgör en oerhört stark helhet. Man kan verkligen se melodin demonterad framför ögonen och uppskatta vad varje element bidrar till. Det är helt enkelt bra producerat från första början, precis som mycket annat i serien och Sugimori Masakazus övriga verk.

Musiken från från Nintendo DS-versionen.

En orkestrerad version av samma stycke.

Och slutligen Smooth McGrooves tolkning.