Om ni trodde att Veckans spelmelodi tog paus eftersom det var E3 trodde ni fel. Jag har nämligen under veckan med mina öron letat efter ett musikstycke från årets E3-skörd som jag kunde presentera i artikelserien. “Någon ny bra spelmelodi måste jag väl ändå kunna hitta under veckan” tänkte jag. Det skulle visa sig att nyannonserade Super Smash Bros. Ultimate var precis vad jag sökte.

Jag har nynnat på den här melodin hela dagen och det är ett ganska bra tecken på att något har melodiösa kvaliteter. Sen kanske det inte är så märkligt att den fastnade då vi under Nintendos presentation då våra öron angreps av stycket i säkert upp emot 20 minuter när Sakurai bombade oss med information medan låten i bakgrunden genomförde komplett hjärntvätt.

Jag är lite fascinerad av Super Smash Bros-teman. För den oinsatte kan det uppfattas som att Smash-serien har ett återkommande tema. Det är inte omöjligt att tro detta för deras sätt att framföras och deras övergripande ton är oftast likartad. Men vi som vet bättre vet att varje nytt spel i serien ackompanjeras av ett nytt pampigt titelspår. Jag gillar hur man lyckats bygga någon form av tonmässig regel hur temat skall låta så saker känns lika nytt som bekant.

Årets tema har komponerats i huvudsak av Hideki Sakamoto. Han jobbar på den japanska musikstudion Noisycroak som fokuserar sig på spelmusik. I hans portfolio finner vi Yakuza-serien, Echochrome och Castlevania Judgement. Han var faktiskt även delaktig i soundtracket för Super Smash Bros. på Wii U och 3DS där han gjorde en rad olika arrangemang. Nu fick han alltså äran att stå för det senaste spelets huvudtema och hans slutprodukt är riktigt imponerande.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI:  Bastion – Setting Sail, Coming Home

Det är svårt att avgöra hur bra ett musikstycke är och framförallt är det svårt att avgöra om det har en sån där legendarisk kvalitet som gör det oförglömligt och kan sälla sig till de riktigt stora musikaliska legenderna. Många är fans av det gamla temat från Smash Bros. Melee men personligen är jag svag för Wii U-versionen. Dagens melodi känns dock som det enkelt kan klättra upp i toppen.

Det är något briljant med hur allt kickar igång. Det är omedelbart fanfariskt och pompöst. Orkestern kommer brölande med full styrka på direkten. Framförallt är det en melodiös slinga som är svår att slita ur hjärnbarken. Saker lugnar sen ner sig med lite hastigt marscherande trummor, blåsinstrument som följs av stråkar. Ett lugnt parti med trianglar och efterföljande stegringar växlar sen in i huvudslingan på nytt. 

Det är en pumpande och peppade låt som aldrig riktigt släpper greppet. Allt når kulmen när en kör får gå ut på scen och klämma i så de spricker och avsluta härligheten med en rejält crescendo. Det är inte svårt att se hur introt i Super Smash Bros. Ultimate kommer bli ett häftigt sådant som tveklöst kommer slå knockout på dina öron i december.

UPPDATERING: Det är inte varje dag som jag känner mig tvingad att uppdatera en Veckans spelmelodi men i samband med Nintendos Super Smash Direct från den första november 2018 uppenbarade det sig att det nu finns ännu ett musikaliskt lager i låten, nämligen sång. Här talar vi inte körsång utan solosång, och det fick mina arm- och nackhår att stå högt när kvinnans stämma berättade om förlust och hopp. Därmed förtjänar det omnämnande här och en artikeluppdatering där ni nu kan hitta ännu en video nedanför med denna versionen av låten.

Vad tycker u? Vilken version av melodin föredrar du?

Här har ni originalversionen av huvudtemat.

Och här är den överraskande versionen från gårdagens Nintendo Direct med solosång.