1 minuter lästid

Det finns något speciellt i den så kallade Sims-musiken. Det är någonting med den som gör att jag i varje utgåva av spelserien sitter och nynnar med i styckena kort efter jag startat upp spelen för första gången. Detta är en imponerande bedrift med tanke på att inget av de fyra grundspelen har särskilt mycket gemensamt rent musikaliskt. De fyra spelen har till exempel haft fyra olika kompositörer med i produktionen. Dessutom använder sig inget av spelens respektive huvudteman av gemensamma melodislingor. Visst finns det likheter, men ingenting i stil med musiken från The Elder Scrolls eller Uncharted. Därför är det anmärkningsvärt att varje grundspel lyckats hitta sin egen väg till mitt musikaliska hjärta i en och samma kammare.

Inför lanseringen av The Sims 4 var det mycket prat om simmarnas olika humör och hur dessa påverkades av alla diverse personligheter. Tidigare visste du om din kära sim var till exempel trött, uttråkad, hungrig och kissnödig, men nu skulle ännu en dimension läggas till med humören. Var din sim arg kunde du utföra många vardagssysslor på ett överdrivet ilsket sätt, var du glad var det som om simmarna glädjeskuttade fram till diskbänken. Dessa övergångar i känslospektrat representeras faktiskt även i stycket jag valt, ”It’s the Sims”, som också råkar vara spelets huvudtema.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Alone in the Dark – Edward Carnby

Vi inleder i en hoppfull och väldigt förväntansfull ton. Under styckets första halva ligger en väldigt uppmuntrande känsla kvar i musiken. Ganska abrupt så kliver vi dock in i en helt annan ljudbild, något som känns hämtat från valfri Tim Burton-film. Toner av hoppfullhet och glädje byts ut mot oro och spänning. Innan vi riktigt hunnit uppfatta vad som händer kliver stycket raskt tillbaka in i den välbekanta A-delen för att sedan avrunda temat. Jag kan ha helt fel, men jag skulle inte bli särskilt överraskad om det visade sig att spelets betoning på känsloförändringar var just det som gestaltades här.

Själva stycket är skrivet av engelsmannen Ilan Eshkeri. Känner du inte igen hans namn behöver du knappast skämmas, åtminstone inte om du känner dig bevandrad i området spelmusik. Detta är nämligen hans första och enda spelmusikaliska verk. Utöver musiken till The Sims 4 har Eshkeri komponerat för bland annat filmerna Kick-AssHannibal Rising och Johnny English Reborn. Mer given kompositör för ett virtuellt dockhus går väl knappast hitta?

Temat i all sin glans.

En avskalad del av temat som spelats in live under produktionsfasen.