5 minuter lästid

Löpbilden är gjord av den duktiga konstnären Matt Rockefeller. Se hans andra verk här eller köp prints här.

De allra flesta har nog hört talas om Banjo-Kazooie samt är medvetna om spelets pionjärstatus inom 3D-plattformande och Collect-A-Thon-genren – en rättfärdigad titel enligt mig. Jag spelade nyligen om Banjo-Kazooie och det slog mig hur väl det faktiskt åldrats. Nästan varje nivå höll fortfarande måttet 23 år efter spelet släpptes men det är en bana jag såg fram emot lite extra. Nostalgi är en känsla jag inte relaterar till särskilt mycket men Click Clock Wood tog mig tillbaka till 1998 och gjorde mig samtidigt redigt upprymd även i vuxen ålder.

Click Clock Wood skiljer sig ifrån spelets andra nivåer redan vid starten. Startpunkten är inte direkt i världen utan istället i ett rum med formen av en fyrklöver. Varje indelning av rummet representerar visuellt en av de fyra årstiderna och innehåller en dörr till banan i sig. Spelets formula är på väg att röras om ganska ordentligt och detta första område blir ganska främmande i jämförelse med resten av spelet. Till en början är bara vår-dörren öppen och det är här Click Clock Wood visar sig vara en redigt unik nivå. Denna bana kommer nämligen att upplevas i fyra olika tappningar.

Är repetitionen av nivån bara en billig gimmick? Verkligen inte. Varje säsong ändrar upplägget av Click Clock Wood ganska ordentligt. Då banan är centrerad runt ett stort träd bidrar ändringarna enormt till hur manövrering fungerar både vertikalt och horisontellt. Mellan vår och sommar växer det ut blad som det går att klättra uppåt på. Där det bara fanns väggar på sommaren finns nu på hösten stora högar med löv vilket öppnar upp nya färdvägar längst med marken. Världens säsongskiften är absolut inte bara estetiska. De olika tiderna på året byter också ut eller ändrar fiendetyperna. De farliga blommorna blir större allteftersom året går. På sommaren börjar bin vakta sina kupor där det hämtas livspoäng (eftersom hälsa i Banjo-Kazooie representeras av en vaxkaka), och de snöbollskastande snögubbarna från Freezeezy Peak är tillbaka och tar över terrängen under vintern. Dessa är bara ett par exempel på variationer man får se när Click Clock Wood förändras och det sporrar på nyfikenheten rejält.

LÄS MER: Bästa banorna: Sonic Adventure – Speed Highway

Musiken här är inget undantag när det kommer till intressanta variationer heller. Kompositören Grant Kirkhope kunde lätt bara skrivit ett arrangemang för hela Click Clock Wood men istället skrev han istället (och såklart) fyra stycken. En för varje säsong. Det är då inte fyra olika låtar utan fyra olika arrangemang av samma tematiska idé. Varje stycke matchar perfekt säsongen det är skrivet för och ger varje del av nivån en helt egen identitet. Då varje stycke är de andra lika rent melodiskt hjälper musiken nivåerna att kännas länkade men ändå egna på samma gång. Självklart inkluderas även inomhus- och undervattensvarianter av Click Clock Woods tema och nivåns soundtrack är nog det mest varierade och genomtänkta i hela Banjo-Kazooie. Jag kan inte annat än att känna ett litet skjut av glädje varje gång de första noterna spelas. Den upplyftande och lättsamma melodin bara skriker: ”Hej, kom och utforska skogen!”

Det är Inte bara miljön och musiken som går igenom ändringar utan detsamma gäller karaktärerna på nivån. Varje skogsinvånare här har en egen liten berättelse som drivs framåt och kan följas tills den kulminerar i en belöning mot slutet av året. De flesta banorna i Banjo-Kazooie har åtminstone en eller två interagerbara varelser i nöd men ytterst få påverkas i någon större utsträckning av spelarens egna agerande. Click Clock Woods invånare behöver däremot mycket större investering i sina uppgifter innan de är nöjda och glada. När en god gärning är utförd och nya årstider låses upp blir till exempelvis den hungriga ekorren eller nykläckta fågelungens välmående snabbt prioriterade mål. Mitt barnasinne är garanterat intakt då jag fortfarande småfnittrar över att till slut se ekorren smällfet och rapandes i sin boning.

Två av nivåns pussel sticker ut då de majoritetsmässigt äger rum över de fyra säsongerna. Det ena går ut på att gro en blomma. Det låter kanske väldigt simpelt men det innehåller en del steg innan mödan belönas. Under våren måste Kazooie först lägga ett par av sina ägg (det här kommer bli en konstig växt) i blomsterlandet för att början på en växt skall titta fram. När sommaren väl rullar in får banan besök av kamelen Gobi ifrån en tidigare nivå. Kamelstackaren används som vattenkanna eftersom du med våld tömmer honom på vatten. Denna moraliskt ifrågasättbara akt repeteras även på hösten då växten blommar ut och pusslet är löst.

Det största pusslet i Click Clock Wood är dock att ta hand om fågeln Eyrie. Detta inleds också på våren när spelaren högt upp i trädet hittar och kläcker ett stort ägg. Den fjäderlösa fågelungen somnar direkt efter ägget kläcks och vaknar inte förens sommaren tar sin start. Nu är det istället dags för matning av sagda blöjklädda fågel. Runtom nivån finns larver att samla in och mata Eyrie med. På hösten hittas det ännu mer larver och när vintern lägger sig över skogen har Eyrie gått ifrån fågelunge till en ståtlig örn. Det är såna här underhållande och grafiskt tillfredställande pussel och belöningar som verkligen gör att Click Clock Wood skiner.

LÄS MER: Speciella stunder: Bortom Johto i Pokémon Silver

För ett spel släppt 1998 är Click Clock Wood en förbluffande fin plats än idag. Varje säsong har ett distinkt färgschema och de presenteras överraskande bra. Vårmiljön förmedlar verkligen känslan av en grönskande skog. Sommaren lyckas måla upp en uttorkande värme med gula toner. Hösten står ut som en favorit för mig med blandande nyanser av rött och brunt medan kylan i vintern kommuniceras utmärkt då det stora trädet nu är klätt i en kall grå färg och omgivet av snödrivor. Jag blir än idag förvånad över vad utvecklarna lyckades göra med Nintendo 64-konsolens begränsade hårdvara. Färgerna i varje säsong är levande till en nivå där det nästan går att föreställa sig hur värmen, kylan, och allt däremellan skulle kännas i verkliga livet.

Banan kunde lätt ha varit begränsad till en enstaka tid på året och fungerat mer likt de andra platserna i Banjo-Kazooie men istället bjuder den en av de mest ambitiösa nivåerna för sin tid, och det görs i spelets slutetapp. Det kan vara ganska vanligt att sena spelnivåer tappar lite av sin kreativtet men så är inte fallet i Banjo-Kazooie då det bjuder på denna godbit. Alla årstiderna låser upp nya möjligheter samt utmaningar då bandesignen ändras och karaktärerna reagerar på utförda handlingar. I min barndom kunde jag springa runt dessa fyra säsonger i flera timmar. Jag tycker det säger en hel del när jag i vuxen ålder kommer nära samma nivå av beundran även om det är på grund av andra orsaker. Förr i tiden var banan ett stort pussel som min unga hjärna försökte lösa. Idag sitter jag istället förundrad över vilken prestation till bandesign det är. För mig är det ett tecken på hur Click Clock Wood verkligen är tidlös.


mm
Robin Molin

Född och uppvuxen i gnällbältets huvudstad, Örebro. Robin spenderar sin tid framför konsolen med spel som förhoppningsvis frammanar mardrömmar och utmanar. Spel som ihärdigt kämpar tillbaka roar och helst ska han skaka och tjuta när pärsen väl är över.

All author posts