Who
We created a different kind of digital agency.
In an ideal world this text wouldn’t exist, a client would acknowledge the importance of having web copy before the design starts. Needless to say it’s very important, content is king and people are beginning to understand that. However, back over in reality some project schedules and budgets don’t allow for web copy to be written before the design phase, this is sad but true. We’re here to help, we’ve written examples of web copy for over 40 industries for you to use at concept phase of your projects to bring a little life and realism to your designs and help you think about who and what you are designing for. We want clients and designers alike to think about their graphic design.
Checkpoint 1.12
Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden, där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar spelveckan som gått och blickar framåt mot vad som komma skall, innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr. Vi kommer ta en titt på vilka spel ni bör hålla lite extra koll på under veckan som kommer. Vi kommer belysa allt från roliga tweets till intressanta poddar och härliga påskägg. Allt detta och mycket mer, men först har det blivit dags för nyheter.
Nästa Xbox har inget VR-fokus
Phil menar på att konsumenterna inte efterfrågar VR till Xbox Scarlett. Men han utesluter heller inte att det kommer längre fram, bara att det absolut inte är något fokus på VR. Nyheten!
Vackra Gris finns nu förädlat till Playstation 4
Plattformaren där du ska färglägga släpptes tidigare i veckan till Playstation 4. Denna version av Gris har högre upplösning och en gömd hyllning till Playstation. Nyheten
Death Stranding får äntligen större text
Något som varit ett tämligen vanligt klagomål när det släpps nya spel är att texten i spelet är för liten. Tydligen lider Death Stranding av samma problem. Dock kommer det en uppdatering i mitten av september som låter spelaren öka textstorleken.
Facebook köper Beat Saber-studion Det kommer inte innebära några direkt förändringar för Beat Saber. Spelet kommer fortfarande supportas till alla kompatibla plattformar. Alla planerade uppdateringar kommer också att släppas. Såsom 360-gradiga banor och ny musik. Nyheten! Mer shopping - Codemaster köper studion bakom Project Cars Bilspelsjätten bakom bland annat Dirt och Formel 1-spelen köpte tidigare i veckan upp Slightly Mad Studios (Project Cars). Nyheten! Decembers prenumerationsspel är avslöjade En av månadens höjdpunkter är äntligen här! Månadens gratisspel till Playstation 4 och Xbox One har avslöjats och det är följande titlar det handlar om: Titanfall 2 (PS4), Monster Energy Supercross (PS4) och till Xbox Live: Insane Robots, Jurassic World Evolution, Toy Story 3 och slutligen Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate HD Utvecklarversioner av Playstation 5 dyker upp på internet igen Ja, ni vet konsolen som ingen trodde kunde vara på riktigt när det dök upp konceptbilder. Nu har det däremot florerat en riktig bild på två av de här konsolerna, utvecklarversioner skall tilläggas. Och de ser precis ut som på konceptbilderna. Det finns dock inget som tyder på att den slutgiltiga produkten kommer se ut såhär. Nyheten! https://www.eurogamer.net/articles/2019-11-30-leaked-playstation-5-dev-kit-photo-sets-tongues-waggingGood news! We are working on another update to address the most common requests from players such as the ability to increase text size or dispose of individual vehicles.
— KOJIMA PRODUCTIONS (Eng) (@KojiPro2015_EN) November 27, 2019
The update is set for around mid-December. We appreciate all your thoughtful feedback!#DeathStranding pic.twitter.com/LFO0V7PWuT


Veckans crossover Vi vet inte vad ni tror, men nog känns inte Monster Energy Gaming Universe som en lika avlägsen tanke som tidigare. Vad sägs om att ta kontroll över Sam Porter Bridges när han försöker ta sig till den absoluta eliten inom Supercross-mästerskapet?I can’t believe E3 is only a month away
— Alanah Pearce (@Charalanahzard) November 29, 2019
Veckans kroppsbyte Vi vet inte riktigt vad som ska sägas om detta mer än att den ansvariga möjligen sitter med lite för mycket fritid. Kanske kan vi ta det hela ett steg längre och få ett helt nytt spel där vi ger oss ut på äventyr med Batwoman och Catman?Monster Energy Supercross is actually set in the same universe as Death Stranding.
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) November 27, 2019
MER BATMAN: Speciella stunder: Din bästa värsta vän i Batman: Arkham Knight Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan. Tack för att du tog dig tid. Checkpoint!someone swapped the batman and catwoman character models and... oh my god pic.twitter.com/BneQFmdIzf
— juan (@juanbuis) November 27, 2019
Hur jag återbesökte Gun och förstod nostalgins förrädiska kraft
Nostalgi kan vara ett kraftfullt ting. Det finns ett avsnitt av serien How I Met Your Mother som uppfinner begreppet "graduation goggles" (försvenskat till "examensglasögon"). Det vill säga hur en person kan minnas något i positiv bemärkelse även om upplevelsen inte var särskilt storslagen till att börja med. I serien upplever karaktärerna hur de endast minns tillbaka på de positiva aspekterna av sina upplevelser och väljer att bortse från det negativa. Jag har under de senaste dagarna återbesökt ett äldre spel från min barndom, Gun, och jag kan inte låta bli att märka hur mina examensglasögon är påväg att trilla av.
MER FRÅN VÅR VILDA VÄSTERN-TEMA: Hur en Grand Theft Auto-hatare älskade Red Dead Redemption
För de som inte vet har Gun sitt ursprung hos utvecklarna Neversoft och lanserades år 2005 med hjälp av Activition. I och med detta hamnade spelet precis mellan två konsolgenerationer och kan idag hittas till PC, Playstation 2, Gamecube och Xbox såväl som Xbox 360. En variant släpptes även till Playstation Portable ett år senare och var ovanligt nog mer innehållsrik än sin stationära motsvarighet. Kortfattat kan Gun beskrivas som ett action-äventyr i en (mer eller mindre) öppen värld med några rollspelselement och en vilda västern-kuliss. Dessutom har spelet ett av de snyggare omslagen från senare år.
[caption id="attachment_11407" align="alignnone" width="740"] Det krävs en speciell typ av mod för att skjuta eldpilar vid närheten av explosiva tunnor.[/caption]
Enligt mitt minne var Gun en sådan där fängslande händelse där tanken om det bara var ett spel och inte verklighet försvann rakt ut genom fönstret. Jag har Gun uppe på samma piedestal som 2010 års Red Dead Redemption när det gäller interaktiva västern-äventyr. Åtminstone om 12-åriga Andreas tillsammans med min 17-åriga motsvarighet hade fått organisera tidigare nämnda piedestal.
När jag spelade igenom Gun igen nyligen insåg jag nämligen mer än tidigare hur upplevelser kan vara fast knutna till personen vi är och tiden vi lever i just då. Samma kan troligen sägas för filmer och andra typer av kreativa verk. Det är en fara då det hindrar oss från att rättvist jämföra saker och ting för oss själva. Samtidigt är det en fantastisk insikt att förstå hur mediet vi älskar konstant rör sig framåt mot roligare och mer imponerande bedrifter.
LÄS OM MYCKET MER PANG-PANG I: Fast Striker
Om några dagar kommer Red Dead Redemption 2 ut och jag är lika fascinerad över spelets påstådda storslagenhet som många andra. En av spelets stora säljpunkter verkar vara en öppen värld som känns levande och utvecklas på ett naturligt sätt beroende på hur du väljer att agera, eller inte agera. Det är visserligen en av de moderna spelens mest uttjatade klyscha, men om någon verkligen kan klara av det är det Rockstar.
Även Gun hade en imponerande öppen värld med olika städer och övriga miljöer, åtminstone tyckte jag det när jag spelade det år 2005. När jag går tillbaka idag slår det mig hur otroligt banal den så kallade öppna världen faktiskt är. Mellan exempelvis träningsområdet och den första staden du kommer till existerar endast en kort stig. Följer du stigen är du framme, utan möjlighet för ytterligare utforskning längs vägen. Det är ganska trist och enkelspårigt sett till moderna mått.
[caption id="attachment_11406" align="alignnone" width="740"]
Flaskan löser många problem i Gun.[/caption]
En annan aspekt som sticker när jag spelar om Gun idag är hur fruktansvärt TV-speligt det är. Många moderna spel har fortfarande utropstecken över huvudet på uppdragsgivare och stora markörer på kompassen som visar vart du ska gå, men ändå genomförs försök för att nå någon form av inlevelse hos spelaren.
Något konkret jag reagerade på var hur karaktärer ofta bröt fjärde väggen för att hjälpa spelaren. Karaktärer ber dig dricka whiskey om du får låg hälsa eller säger "press the sprint button" för att du ska kunna rida fortare. Om något sådant skulle finnas med i ett spel idag skulle det vara med glimten i ögat och inte som en del av en dramatisk och seriös historia.
LÄS VÅRA RECENSIONER: Call of Duty: Black Ops 4
Nostalgi är en mäktig kraft som kan få den mest mediokra skapelse verka som ett av världens sju underverk. Därmed inte sagt att Gun är ett dåligt spel. Med tidsenliga mått är det faktiskt ganska fantastiskt, men idag är det inte alls lika fängslande som jag minns det. Detta får mig att börja fundera kring framtiden. När Red Dead Redemption 2 lanseras under fredagen finns det en god chans att vi blir lika trollbundna som vi tror på förhand. Tänk då vad vi kommer tycka om 2018 års spelkvalité om 10, 20 eller 30 år. Kommer vi se tillbaka på Red Dead Redemption 2 på samma sätt som jag ser på Gun nu? Vad kommer då vara det nya och banbrytande inom mediet? Det är sannerligen en fängslande fråga som bara framtiden kan besvara.
Har du spelat... Toy Story 3: The Video Game (30 aug)
Spel som bygger på filmer har ett väldigt dåligt rykte. För varje The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay har det släppts nittionio filmlicensspel som alla vill glömma så snabbt som möjligt. De mest framgångsrika licensspelen är sådana som försöker återskapa en karaktär eller en fiktiv värld, snarare än att försöka återskapa en specifik film. Ett undantag från regeln att filmlicensspel bör skys som pesten är Toy Story 3: The Video Game. Spelet dyker ofta upp på listor över de mest underskattade spelen och när man börjar spela är det lätt att förstå varför. För Toy Story 3: The Video Game lyckas verkligen återskapa känslan från förlagan och dessutom är det väldigt kul att spela. Toy Story 3: The Video Game är skapat av amerikanska Avalance Softworks, som inte ska blandas ihop med svenska Avalanche Studios. Studion är förmodligen mest känd för de tre Disney Infinity-spelen. Och har du spelat något av dessa så kommer du att känna igenom dig i Toy Story 3: The Video Game. Toy Story 3: The Video Game är egentligen två spel i ett. Dels är det ett tredimensionellt plattformspel, som utspelar sig paralellt med storyn i filmen, och dels är det en sandlåda i en öppen värld. Denna sandlåda, kallad Toy Box mode, har en vilda västern-stad som utgångspunkt, och sedan kan du låsa upp nya platser, med allt från futuritiskt tema till skräckberättelse-tema. Som i de flesta öppna världar drar du runt och utför uppdrag, delar i racingtävlingar, samlar på saker och så vidare. Story-läget är spelets svagaste kort. Själva storyn är riktigt trevlig. Snarare än att följa storyn i filmen slaviskt, så fyller den ut storyn i filmen och berättar om saker som händer runt omkring. Detta fungerar på ett alldeles utmärkt sätt, speciellt om man har filmen i färskt minne. Problemet är att plattformsuppdragen lutar betydligt mer åt upptäckande och pussellösning och lista ut i vilken ordning man ska göra än mot plattformshoppande, samtidigt som kontrollen är milimeternoga är det kommer till plattformshoppande. I plattformsspel som lutar mer mot utforskande brukar kontrollen också vara mer förlåtanade, men i det här spelet är det lika kräsen som i ett spel som bygger på precist plattformshoppande vilket känns rätt bakvänt. Men det är Toy Box mode som är den stora festen i spelet. Det är väldigt, väldigt kul att dra runt och utföra uppdrag och ta sig an utmaningar. Även om spelet inte revolutionerar den här typen av spel på något sätt, som gör det nästan allt rätt. Det enda problemen är att vissa uppdrag är något oklara och att det inte finns någon karta, vilket förvirrar ibland. Men mest har man bara kul när man köper nya leksaker och utför fåniga uppdrag. Lägg till att spelet går att spela två spelare på delad skärm och vi har en vinnare. Toy Story 3: The Video Game är inget spel som står på egen hand. Det är specifikt skapat för fans av just Toy Story filmerna. Det bästa sättet att uppleva det är förmodligen att göra som jag gjorde, att se om Toy Story 3 och sedan kasta direkt dig in i spelet. För oavsett hur kul spelmekaniken än är i spelet så är dess främsta elementet att det lyckas återskapa Toy Story-känslan. Det känns verkligen som du spelar som just Woddy, Buzz Lightyear och Jessie, och alla platser och karaktärer som du möter är de rätta. Toy Story 3: The Video Game är inget mästerverk, men bitvis är det helt galet kul att spela och är du ute efter just ett Toy Story-spel så blir det inte bättre än så här.
〰
Focus on Quality
In an ideal world this text wouldn’t exist, a client would acknowledge the importance of having web copy before the design starts. Needless to say it’s very important, content is king and people are beginning to understand that. However, back over in reality some project schedules and budgets don’t allow for web copy to be written before the design phase, this is sad but true. We’re here to help, we’ve written examples of web copy for over 40 industries for you to use at concept phase of your projects to bring a little life and realism to your designs and help you think about who and what you are designing for. We want clients and designers alike to think about their graphic design.
In an ideal world this text wouldn’t exist, a client would acknowledge the importance of having web copy before the design starts. Needless to say it’s very important, content is king and people are beginning to understand that. However, back over in reality some project schedules and budgets don’t allow for web copy to be written before the design phase, this is sad but true. We’re here to help, we’ve written examples of web copy for over 40 industries for you to use at concept phase of your projects to bring a little life and realism to your designs and help you think about who and what you are designing for. We want clients and designers alike to think about their graphic design.
〰
Our Factory
In an ideal world this text wouldn’t exist, a client would acknowledge the importance of having web copy before the design starts. Needless to say it’s very important, content is king and people are beginning to understand that. However, back over in reality some project schedules and budgets don’t allow for web copy to be written before the design phase, this is sad but true. We’re here to help, we’ve written examples of web copy for over 40 industries for you to use at concept phase of your projects to bring a little life and realism to your designs and help you think about who and what you are designing for. We want clients and designers alike to think about their graphic design.