För några månader sen var tanken att jag skulle gästa mina vänner på Nördliv.se och deras podcast men tekniska dumheter gjorde att vi inte kunde sända programmet och det var ju synd eftersom det innehöll givande diskussion men framförallt fick jag inte svara på några av lyssnarnas intressanta frågor. Det var något jag gjorde efteråt direkt via deras Twitter men jag har samtidigt tyckt att dessa frågor och mina svar är ett bra och trevligt sätt för mig att presentera mig mer och en chans för er läsare att veta mer om mig. Därför introducerar jag idag ”Alex brevlåda”.

LÄS MER: Att leva det faktiska livet i Sim’s 4

Jag har en längre tid funderat över att introducera ett slags brevlådekoncept på Player 1. Det är något som var ett väldigt trevligt inslag på spelsidor för omkring 15-20 år sen och ibland kan ju trender komma tillbaka så jag tänkte ge min egen brevlåda en chans. Om det blir populärt kan vi sen utveckla den till något större som fler i redaktionen kan bli en del av. Så jag hoppas ni kan uppskatta det här inslaget och ni är mer än välkomna att ställa fler frågor här, på min Twitter eller Player 1:s Facebook. Jag kommer mestadels svara på spelrelaterade frågor men kommer förmodligen till och från låta off topic-ämnen komma igenom för lite kul variation.

Den här frågan kom från Nilla Svartenskiöld, känd som @LadyBlackShield på Twitter.

”Fråga till Alexander och Nördlivarna. Finns det nån klassisk spelserie som ni vill se få en comeback? Och vilken studio hade ni då gärna sett gjort spelet ifråga?”

Mitt svar på denna fråga är Burnout-serien. Detta år är det tio år sen vi fick ett nytt riktigt Burnout-spel sedan Burnout Paradise. Lustigt nog har remastern avslöjats sen jag urspungligen gav mitt svar i november men en remaster är inget nytt spel hur som helst. Däremot kan det vara ett tecken på att Electronic Arts undersöker populariteten kring serien.

Jag sörjer verkligen bortgången av Burnout och efter att Criterion gick och blev en Need for Speed-studio kom de aldrig riktigt kom upp i samma nivå som de gjorde med Burnout. Uppe på det har Alex Ward lämnat företaget och startar Three Fields Entertainment. Tråkigt.

Ett annat svar jag lade fram i podden var ett nytt Ice Climbers i 3D. Jag hade hemskt gärna sett ett spel där man bestiger och utforskar berg på insidan och utsidan. Använd Popo och Nana i Smash Bros som mall med hur de är bundna till varandra med rep och utveckla sen en intressant och kul mekanik runt konceptet att klättra och använda repet i plattformssammanhang. Jag är övertygad att det hade kunnat kännas väldigt unikt.

Ett annat märklig önskemål hade varit det gamla Rockstar-spelet Body Harvest som 1998 gav oss en tidig glimt av sandelådespel. Det var konceptuellt intressant men hade sina spelmässiga brister. Jag hade hemskt gärna sett en modern tolkning av denna idé.

Vilka gamla spelserier tycker du själv borde göra comeback?