3 minuter lästid

Borderlands var före sin tid. Innan looter-shooters blev en genre i sig, innan fiender i förstapersonspel spottade ur sig siffror när de blev skjutna och innan vapen hade färgkodning, fanns Borderlands. Som ett Diablo i en post-apokalyptisk värld med humor.

Första gången jag spelade det på Playstation 3 tyckte jag det var ganska kul. Varken mer eller mindre egentligen, men jag gillade att springa runt och göra uppdrag och samla vapen. Andra gången jag spelade det på Playstation Vita var det hopplöst dåligt optimerat och gick i 15 bilder i sekunden, men jag spelade ändå igenom det en gång till. Tredje gången jag spelade det var på Playstation 4 som en del av The Handsome Collection, och där spelar jag det fortfarande då och då.

Borderlands 2 är helt enkelt ett sånt där spel som alltid finns med mig. Som klarar av en halvtimme av skjutande eller en helkväll av huvuduppdrag. Med en oerhört tillfredsställande loop av uppdrag, erfarenhetspoäng och spännande vapen är det märkligt beroendeframkallande. Och den unika designen, med en serietidningsestetik och kraftiga linker, ger spelet en tidlös känsla.

Den tidlösa känslan visar sig dessutom översättas alldeles utmärkt till Playstation VR – den fjärde versionen av spelet som jag nu spelat igenom. Till skillnad från vad många tror handlar inte virtual reality nödvändigtvis om realism utan om närvaro. Och med en mer stilistisk estetik, som i till exempel Astro-Bot eller Superhot, eller för den delen Borderlands 2, är det lättare att fokusera enbart på närvaron.

LÄS MER RECENSIONER: Gris

Att se Wildlife Eploitation Reserve eller den inledande Southern Shelf i VR är imponerande. Precis som i Skyrim VR är det en speciell känsla att se de här digitala miljöerna återskapade med mig mitt bland dem. De stora klipporna och långa avstånden syns inte bara, de känns även. Det är samma känsla när striderna börjar. Bullymongs tar upp hela synfältet när de galopperar mot dig, och de mänskliga psykos som finns överallt springer mot dig från alla vinklar. Borderlands 2 på en skärm kan erbjuda en speciell sorts kaos, vilket bara multipliceras i virtual reality.

Den enda bristen är att alla berättelsescener visas på en platt skärm framför dig. Det är en märklig känsla att få världen runt omkring dig undanryckt och ersatt av en 2D-bild.

Det hela hade kunnat falla platt utan intuitiva sätt att kontrollera dig själv på, men Borderlands 2 VR erbjuder en imponerande mängd inställningar för komfort. Du kan antingen styra dig själv i realtid eller använda korta teleporteringar, samt även välja huruvida du vill vända dig i korta steg eller genom kontinuerlig rotation. Det går även välja mellan att spela med vanlig kontroll eller med två Playstation Move-kontroller. Tyvärr funkar det sistnämnda lika dåligt som många andra spel där det krävs att spelaren flyttar sig i själva rummet. Teleportering, eller ännu värre trycka på en knapp för att gå framåt, är helt enkelt alldeles för klumpigt för att funka i stridens hetta.

Den nya Playstation Aim-kontrollen har fixat till problemet med transportering genom att även ha styrspakar på sig, och i de flesta spel som stödjer den, som till exempel Firewall: Zero Hour och Doom VFR, har det fungerat över förväntan. Att Borderlands 2 VR inte stödjer den nya kontrollen är både oerhört märkligt och ett stort minus, något som bör patchas in snarast. Tills dess är en vanlig spelkontroll det bästa alternativet.

LÄS MER: Just Cause 4

Utöver ovan nämnda problem är Borderlands 2 VR fortfarande ett löjligt roligt spel med väldigt mycket innehåll, speciellt för att vara ett VR-spel. Av någon märklig anledning finns inte de fyra stora expansionerna som kom till grundspelet med här, men även utan dem finns massor av uppdrag och platser att utforska.

Borderlands 2 VR är en förhållandevis okomplicerad VR-titel. Hade jag inte vetat att spelutveckling var lite mer komplicerad än så hade jag trott att de helt enkelt kopplade in en VR-hjälm in i Playstation 4-versionen av Borderlands 2. Och det funkar! Med Playstation Aim-stöd hade det kunnat vara fjolårets bästa VR-titel, nu är det “bara” ett riktigt bra tillägg till Playstation VR:s spelkatalog.