4 minuter lästid

Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar den gångna spelveckans största händelser och rubriker innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr.

Det blir inget EA Play Live i sommar
Electronic Arts alldeles egna live-evenemang som 2016 ersatte deras traditionella E3-presskonferens kommer inte vara en del av 2022 års spelsommar. Detta meddelar utgivaren i ett uttalande till IGN. I uttalandet skriver EA att de älskar EA Play Live som koncept men att årets många projekt inte ser ut att kunna visas upp vid ett och samma datum. De skriver vidare att de har mängder med intressanta saker att visa upp i takt med att de blir redo under året.

Konstiga cowboys, snabba bilar och snötäckta brädor i månadens nya Game Pass-tillskott
Det är strålande sol i de flesta delarna av landet, därför är det tur att fler spel är på ingång för Xbox Game Pass-prenumeranter världen över. Redan nu kan du svalka dig med snowboard-spelet Shredders, från och med den 24 mars är det dags att bränna gummi i F1 2021 och 29 mars kommer konsolversionen av det mastiga Crusader Kings III läggas till i biblioteket i samband med spelets lansering. PC-versionen finns redan nu hos PC Game Pass. Avslutningsvis kommer det iögonfallande Weird West läggas till i Game Pass-biblioteket samtidigt som spelet släpps den 31 mars. Du läser mer om dessa och några fler titlar borta hos Xbox Wire.

Microsofts Perfect Dark-studio har tappat flera nyckelanställda under året
The Initiative, den Microsoft-ägda spelstudion som arbetar med omstarten av Perfect Dark, har blivit av med flertalet betydande personer under de senaste 12 månaderna. Detta rapporter VGC. Med hjälp diverse LinkedIn-profiler har VGC deducerat att det handlar om runtikring 36 anställda som lämnat studion det senaste året. VGC skriver vidare att rapporter från anställda indikerar att utvecklingen av spelet går smärtsamt långsamt och att Microsoft verkat väldigt överseende med avsaknaden av tydliga framsteg. Uppgifterna faller dessutom i linje med fjolårets nyhet att Crystal Dynamics anlitats för att hjälpa till med utvecklingen av Perfect Dark och Tomb Raider-studion ser även ut att fylla många av luckorna som bildats av de omfattande personaltappen hos The Initiative.

PODD-TIPS: Spelspecifikt 05: Cirkulära upplevelser och svenska dödshattar

Ta en ordentlig titt på ensemblen i ny trailer för Sonic the Hedgehog 2
Vi lever tydligen i en tid där filmer som baserats på spel inte längre än stinkande skräp, något som verkar fastställas ytterligare i den nya och minst sagt intensiva trailern för Sonic the Hedgehog 2. Jim Carrey är tillbaka som Dr. Robotnik vars önskan att ta över världen knappast blivit mindre sedan sist. Dessutom återvänder Ben Schwartz som Sonic och får sällskap av Colleen O’Shaughnessey som Tails samt självaste Idris Elba i rollen som den slagkraftiga Knuckles. Filmen har biopremiär den 8 april.

15 magiska minuter från Hogwarts Legacy
Under torsdagskvällen bjöd Sony och Playstation in till en 20 minuter lång State of Play om det kommande Harry Potter-spelet Hogwarts Legacy varav 15 minuter ägnades helt åt en omfattande gameplay-genomgång av spelet. I videon får vi lära oss mer om spelets huvudkaraktär som börjat på Hogwarts först som 15-åring på grund av ännu ej avslöjade händelser. Under vår tid på Hogwarts kommer vi sorteras in i ett av de fyra elevhemmen, gå på lektioner och utforska slottet och de kringliggande landskapen. Videon berättar även mer om spelets handling, visar upp trollkarlsstrider, uppgraderingar och mycket mer. Du ser genomgången i sin helhet här nedan, dessutom kan du hänga med bakom kulisserna på spelet härHogwarts Legacy släpps till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch och PC i slutet av 2022.

Veckans uthållighetstest
Visserligen visste vi att Elden Ring innehöll larvigt många hemliga gångar och dörrar, men att vissa av dem skulle kräva såhär mycket arbete för att avslöjas var svårt att tro. I en video som vid första anblick kan antas vara manipulerad, men som såklart är äkta, ser vi hur en spelare slår sitt svärd mot en vägg onödigt många gångar för att till slut avslöja hemligheten den döljer. Det är tydligen inte bara spelets bossar som har långa livmätare.

Veckans guide
Om du mot förmodan hoppar in i Super Mario 64 för första gången år 2022 har jag den ultimata guiden för dig. Det handlar om inget mindre än den officiella guiden som släpptes i samband med spelet 1996. Boken innehåller mängder med (japanska) tips och råd men det häftigaste av allt är de ambitiösa 3D-skulpturerna av spelets alla banor. Personligen ska jag slå en kik på kartan över spökhuset som jag alltid går vilse i. Du hittar hela den inscannade guideboken här.

Veckans kameleont
”Spela död” i all ära, men ”spela NPC” ser ut att vara minst lika effektivt för den konflikträdda Elden Ring-spelaren. Jag påminns om Assassin’s Creed: Brotherhood och online-läget där som helt gick ut på att smälta in bland stadens många datorstyrda karaktärer. Kanske vore det en idé för ett kommande From Software-projekt?

LÄS VÅR RECENSION: Elden Ring

Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser för kommande upplagor via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan, och glöm nu inte att spara.

Checkpoint!