Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar den gångna spelveckans största händelser och rubriker innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr.

Embarcer fortsätter omfamna – köper rättigheterna till Sagan om Ringen
Det här med att Embracer fortsätter göra skäl för sitt namn börjar låta lite uttjatat, men det är likväl sant. Bland ett helt gäng pressmeddelanden från jätteutgivaren sticker en rubrik ut lite mer än resten: Embracer är påväg att skaffa sig rättigheterna till Sagan om Ringen-trilogin och The Hobbit såväl som andra matchande rättigheter inom Middle-earth-familjen. Överenskommelsen kommer gälla filmer, spel, brädspel, merch, temaparker och scenproduktioner med kopplingar till J.R.R Tolkiens fantastiska värld. Embracer tar därmed över rättigheterna från The Saul Zaentz Company som kontrollerat den legendariska fantasivärlden sedan 1976. Av kommersiella anledningar har Embracer valt att inte avslöja kostnaden för affären. Du hittar pressmeddelandet i sin helhet här.

LÄS MER: Embracer Group äger allt men samtidigt inget

Som om inte rättigheterna till Gandalf och gänget vore tillräckligt avslöjade också Embracer i veckan att de är påväg att köpa upp den fysiska spelbutiken Limited Run Games, den musikaliska spelstudion Singtrix, den svenska Teardown-utvecklaren Tuxedo Labs (via Saber Interactive) och Maneater-gänget Tripwire Interactive (också via Saber). Slutligen har Embracer utannonserat underdelningen Embracer Freemode som i sin nygrundade form inkluderar hela tolv Embracer-företag, däribland svenska retrostudion Bitwave Games. Du läser mer om Freemode här.

Veckans sista Embracer-nyhet är mer spekulativ men den indikerar likväl att nyversionen av Star Wars: Knights of the Old Republic har skiftat utvecklare. Även om spelet aldrig nämns vid namn rapporterar Embracer att ett av deras AAA-projekt har bytt ägare inom gruppen, detta för att försäkra sig om en bibehållen kvalitetsnivå. Det är också värt att notera att inga ytterligare förseningar är att vänta på grund av detta byte, mest eftersom KOTOR var tänkt att lanseras senare i år. Detta via Embracers senaste kvartalsrapport.

Dead Island 2 har läckt ut och sägs släppas nästa år
Det mytomspunna Dead Island 2 hade nästan övergått till just en myt, men nu verkar det som att spelet är väldigt verkligt och kommer släppas i början av nästa år. Avslöjandet kommer via en olycklig publicering från onlinebutiken Amazon som snappades upp av Twitter-användaren Wario64. Spelets produktsida är sedan länge bortplockad men flertalet skärmbilder har redan dykt upp på nätet. Enligt beskrivningen på spelets produktsida kommer vi få välja mellan hela sex olika huvudkaraktärer, alla med sin egna unika dialog, personlighet och spelstil. Mängden bilder och utförlig information som publicerades indikerar att spelets kommande landsting är verklighet och vi kan troligen vänta oss ett officiellt avslöjande inom kort. Dead Island 2 väntas släppas den 3 februari nästa år.

Dead Stranding lämnar sin Playstation-exklusivitet och kommer till PC Game Pass
Under veckan som kommer får PC-spelare världen över snöra på sig sina bästa vandringsskor då Hideo Kojimas senaste äventyr Death Stranding lanseras till PC via Game Pass. Spelet kommer läggas till i tjänsten den 23 augusti, något som rapporteras via Xbox Wire. Vad som också är notervärt är att det verkar handla om originalversionen av spelet och inte den nyligen lanserade Director’s Cut. Än så länge finns det ingenting som pekar på att spelet är påväg till Xbox-konsoler. Samtidigt är bron mellan PC och Xbox betydligt kortare än den från Playstation.

Gott om odödlighet i veckans Game Pass-nyheter
Xbox Game Pass fortsätter lägga till spel i sitt omfattande bibliotek där odödlighet ser ut vara nyckelordet den här gången. Inte bara kommer Sam Barlows senaste projekt Immortality (moln, PC och konsol) läggas till i tjänsten samtidigt som spelet släpps den 30 augusti, prenumeranter kommer dessutom kunna avnjuta Ubisofts mytologiska äventyr Immortals Fenyx Rising (moln, konsol och PC) samma dag. Dessutom hittar vi Coffe Talk (tillgängligt nu till moln, konsol och PC), Midnight Fight Express (den 23 augusti till moln, konsol och PC), Exapunks (den 25 augusti till PC), Opus: Echo of Starsong – Full Bloom Edition (den 25 augusti till konsol och PC), Commandos 3 – HD Remaster (den 30 augusti till moln, konsol och PC) och Tinykin (den 30 augusti till konsol och PC). Läs mer om alla nytillskott på Xbox Wire.

LÄS RECENSIONEN: Immortals Fenyx Rising

Vid det här laget vet ni också att nya Game Pass-spel även innebär att ett gäng titlar lämnar tjänsten. Den här gången handlar det om Elite Dangerous, Hades, Myst, NBA 2K22, Signs of the Sojourner, Spiritfarer, Twelve Minutes, Two Point Hospital, What Remains of Edith Finch och World War Z som försvinner i slutet av augusti.

Xbox Game Pass - Mid August

Days Gone blir nästa filmprojekt för Playstation
Days Gone ser ut att vara nästa Playstation-titel som är påväg till bioduken, detta rapporterar Deadline. Manuset, som beskrivs som en kärleksballad till motorcykelfilmer, skrivs av Oscar-nominerade Sheldon Turner medan Outlander-skådisen Sam Heughan kommer spela huvudrollen som Deacon St. John. När filmen beräknas ha premiär är i skrivande inte avslöjat.

Sam Heughan under 2015 års San Diego Comic Con.

Veckans misstag
Till slut fick PC-gänget som de ville. Det mästerliga Marvel’s Spider-Man är äntligen tillgängligt för PC-spelarnas monsterbyggen med ultra-vida skärmar och Insomniacs kritikerrosade spel från 2018 har aldrig sett bättre ut, men det kommer till ett pris. Vi vet ju att PC-världen älskar sina modifikationer och kommer med glädje byta ut och förändra spelfiler till höger och vänster. Lite naivt tänkte jag på förhand att detta kanske skulle innefatta lite nya dräkter på sin höjd, men så fel jag hade. Spider-Man på PC kan ha varit ett misstag.

Veckans soundtrack
Här är det gränsfall när det gäller spelkopplingen, men visst hade musiken från miljonär-quizet passat mer än väl in i valfritt JRPG? Livlinor och säkerhetsnivåer är ändå inte jättelångt från turordningsbaserade strider och löjligt dramatiska mellansekvenser.

Veckans AAA
Jag vet inte vem som bestämde att nya AAA-spel skulle implementera flashiga ringar varje gång spelaren klickar på en knapp. Troligtvis samma person som tyckte vi skulle ha långsamma och muspekar-liknande markörer i varje huvudmeny. I vilket fall är det tur att vi inte har det så ute i verkligheten, för då kunde det ha sett ut likt videon nedan.

LÄS MER: Slumrande guldkorn från min Steam-önskelista

Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser för kommande upplagor via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan, och glöm nu inte att spara.