7 minuter lästid

Det känns faktiskt lite roligt och nästan rebelliskt att verkligen vilja recensera ett spel som Dead or Alive 6, då det utan tvekan är et kontroversiellt spel. Inte för våldets skull ut för det stora fokuset på bröst och halvnakna kroppar.  Jag har personligen formats av att ha varit tonåring under det glada 80-talet, en tid då sexualitet var i fokus och det syntes bara överkroppar och bröst i allt från ungdomsmagasin till filmer. Där topless var populärt på våra stränder och vi hormonstinna grabbar lirade Samantha Fox Strip Poker på våra datorer när mamma inte såg det. Kanske hade jag tyckt annorlunda om jag vore född på 2000-talet, men jag vet faktiskt inte. Under recensionens gång kommer jag att närma mig lite mer tabubelagda områden och där gå in i detalj på varför jag även uppskattar den mer sexuella aspekten av Dead or Alive 6.

Men nog om min ungdomsår! Istället flyttar vi oss framåt till 2019 och releasen av Dead or Alive 6,  det senaste spelet i en lång serie av 3D fighting-spel. Totalt finns det faktiskt över 25 olika spel i serien inklusive olika spin-offs och reviderade versioner. Om du gillar fighting-spel och inte bott på månen de senaste 20 åren så känner du säkert till seriens kännemärken: Välgjord 3D-fighting som är lätt att komma igång med, vackra män och kvinnor med mängder av modebaserat nedladdningsbart innehåll och sist men inte minst bröstfysik. Det sistnämnda är lite av seriens signum och har alltid skapat avsky hos de som inte uppskattar det, personligen finner jag det ganska charmigt och harmlöst. I vissa delar av serien fick man ange sin ålder och beroende på hur gammal du angav dig för att vara så ändrades bröstens ”guppighet”. Knappast en slump att så många fans plötsligt var 99 år och då fick uppleva kvinnliga behag som dansade omkring som flipperspelskulor.

LÄS FLER RECENSIONER: The Occupation

I den sjätte delen har spelets utvecklare lovat mer realistisk byst-fysik och naturligtvis har jag testat detta för er skull. Och med närmare 50 års erfarenhet på området kan jag utan tveka säga att Dead or Alive 6 besitter en bröstfysik av hög klass. För att säkerställa att den visas på bästa sätt är nu spelet baserat på Unreal 4-motorn och allt från de intrikat designade kläderna till omgivningar man slåss är av hög klass. Det enda som drar ner betyget en aning på denna biten är att vissa detaljer på kroppen skulle behövt lite mer polygoner för en mjukare ”look”.  Annars är allt en uppgradering från tidigare delar i serien, med mer realistisk svett som glänser på på kroppen och slagskador/skit som ser mer naturligt ut. Vill speciellt nämna en av mina favoritdetaljer, som är ögonen! De känns verkligen livfulla och ger karaktärerna en känsla av att existera.

För att hantera kläder, frisyrer, glasögon med mera finns ett läge där man väljer en karaktär och kommer då till dennes garderob. Här kan du enkelt skapa ett helt gäng av fördefinierade set som du lätt kan välja i spelets övriga delar (utom i Quest- och Story-läget). När du köper spelet så ingår en hel del kläder, frisyrer och annat kul, men det är bara en liten del som är upplåsta från början. Resten måste du tjäna ihop genom att spela spelet, vilket tar en del tid i anspråk men är väl värt det då allt är av absolut högsta klass, med fina detaljer och välgjorda texturer som ger kläderna liv och realism. Upplevelsen förhöjs av bra kläd och hårfysik, utöver den tidigare nämnda byst-fysiken.

Det kommer garanterat mängder av nya kläder och attiraljer i form av nedladdningsbart innehåll då föregångaren fick sådant motsvarande en kostnad på totalt 10.000 svenska riksdaler! Här snackar vi då om tusentals olika dräkter, frisyrer och annat, ett bra bevis på hur viktig denna biten är för fansen. Visst är majoriteten riktade mot de kvinnliga karaktärerna men även männen har ett överflöde av allt från coola till förfärliga utstyrslar. Fördelningen av män och kvinnor är ganska jämn med en liten övervikt för den kvinnliga sidan. 99 procent av dem är vackra och representerar en mängd olika typer av drömkillar- och tjejer. Något som är viktigt att poängtera är att männen också är sexualiserade och deras muskler glänser av svett i solljuset. Kort sagt finns här något för alla, påklätt eller avklätt. Värt att nämna är också att serien aldrig någonsin visat några nakna könsdelar eller kvinnliga bröstvårtor i spelet, faktum är att du hittar långt mer sexuella saker på Instagram.

Men fightingen då? Jodå, den är ljuv som en karamell där du snabbt får smak för hur Dead or Alive 6 ska spelas, men där du efter en stund känner långt fler komplexa nyanser i stridssystemet än du märkte från början. Här finns ett klassledande system för blockering och kontring som bara blivit bättre med denna versions nyheter: Fatal Reversal och Fatal Rush. Fatal är en uppgraderad version av femmans Critical Blow, men nyanserade och framförallt långt coolare.  När din Fatal-mätare är full kan du utföra mycket kraftfulla kontringar eller en förödande kombo som rundas av med en mäktig slutrörelse i slow motion som träffar din motståndare som en slägga. Träffen visas väldigt fysiskt med ett tillknycklat ansikte eller något liknande, där det syns på motståndaren genom ett blåmärke och rodnader att de fått en rejäl smäll. Då de är lätta att använda kan alla dra nytta av dem, men man ska dock inte glömma att de kan kontras med förödande verkan!

Du har 25 olika kämpar att välja bland, där nästan samtliga är baserade riktiga kamportsstilar och sträcker sig från reptilsnabba Shequan-utövaren Christie till blytunga sluggern Bass som baserar sitt rörelseschema på Amerikansk brottning. Blandingen är mycket väl avvägd och alla är legitima att använda upptill proffsnivå, sedan faller en del bort precis som i de flesta spel. Några personliga favoriter är T’ai Chi Ch’uan-utövaren Leifang, Combat Sambo-killen Bayman och karatemästaren Hitomi. Nytillskott för serien är Silat-baserade technörden Nico och streetfighter Diego, båda är mycket välgjorda och tillför nytt blod utan att kännas som kopior av gamla favoriter.

Vad som sticker ut när man spelar Dead or Alive 6 är de vackra animationerna som gör varje rörelse till en fröjd att bevittna, med mängder av detaljer i allt från fotrörelser till ansiktsuttryck. Då allt är i 3D så finns där så mycket att ta in rent optiskt att oavsett din betraktningsvinkel kommer du aldrig hinna se allt som händer när du slåss. Som tur är så ger spelet dig möjligheten att spara ner dina matcher som repriser. Dessa kan du sedan bevittna med full kontroll över betraktningsvinklar, zoom, skärpedjup med mera, med andra ord en våt dröm för alla fans. När som helst kan du frysa reprisen och förundras över saker du missat när du slogs för fulla muggar.

Att detta kan nyttjas för att skapa mer ekivoka bilder är väl klart som korvspad och det hände redan innan spelets släpptes under Evo Japan 2019-turneringen där utvecklarna på plats demonstrerade detta under mängder av fnissande, vilket resulterade att den amerikanska arrangören bakom turneringen avbröt streamen. Typisk jänkare att bryta ihop av en simulerad påklädd sexställningen men gladeligen accepterar allt övervåld i Mortal Kombat.

I vanlig ordningen bjuder spelet på 3D-fighting spelens bästa träningsläge med över hundra lektioner i spelets finheter, ren kommando-nötning och naturligtvis fri sparring. Utöver allt detta finns nyheten DOA Quests som ger dig mängder av olika uppdrag där du ska klara olika strider genom att möta tre olika kriterier, det kan vara allt från att använda speciella slag till att kontra ett vis typ av spark. Det smarta är att de länkat till lektionen som passar till kriterierna för just det uppdrag du valt. Ett bra sätt att tvingas lära dig saker du annars skyggat för!

LÄS FLER RECENSIONER: Awesome Pea

Som traditionen bjuder finns också ett Story-läge där du spelar en ostig soppa av mer eller mindre logiska berättelser, här är nyheten att det delats upp i en trädstruktur där du i vis mån kan välja ordningen du vill spela striderna i. Inget som tillför något, men storyn är lite småkul om man följt serien från början. Utöver storyn och de ovannämnda lägena finns det också Time Trial, Survival, Online och Arcade.

Att jag är väldigt förtjust i Dead or Alive 6 är nog ganska tydligt vid det här laget, men naturligtvis finns det saker som är mindre bra. I det här fallet är det främst Online-delen jag tänker på, som i det närmaste är obefintlig och bara erbjuder rankade online-matcher och det på simplast möjliga vis. Du väljer alternativet i menyn och sedan försöker spelet hitta en slumpmässigt utvald spelare, innan du accepterar en motståndare ser du kvaliteten på din motståndares uppkoppling och kan då acceptera eller avböja. Efter en match kan du välja att mötas igen eller avslutas. Detta är naturligtvis inte okej, men spelets utvecklare har lovat ett komplett läge med en spelarlobby i slutet av mars. Tyvärr är detta inget jag kan testa eller ens vet om det blir något att hänga i julgranen så där blir det ett rejält avdrag.

En annan miss är sättet du låser upp nya kläder på, där du låser upp mönster-delar genom att spela vissa bestämda spellägen. Initialt fick du kämpa löjligt mycket för att ens låsa upp de ”billigaste” kläderna, men någon dag senare ändrades detta till att bli multiplicerat med 100 och nu går det snabbare. Tråkigt nog är det slumpen som avgör till vilken karaktärer du låser upp mönster-delar och inte den du spelar för tillfället. Detta ska fixas i mitten på månaden via en patch.

Trots några dumma beslut vad det beträffar klädupplåsningarna och ett i nuläget mediokert Online-läge så är Dead or Alive 6 ett fantastiskt spel som ger massor av högklassig fighting och ögongodis i mängder, oavsett kön och smak.