2 minuter lästid

En av de mest kraftfulla spelupplevelser jag hade 2009 kom från spelet Flower från Thatgamecompany. Det börjar fridfullt och avslappnat men spelet döljer budskap om oss, vårt samspel med miljö och natur. Halvävgs in i spelet byggs ett helt ordlöst narrativ upp. Det är så Flower växer som spel tillika upplevelse. Saker mörknar men precis när hoppet ser ut att vara borta väljer man att låta Flowers sista bana vara en triumf och powertrip av bästa slag för spelaren snarare än ett tillfälle då man skall vara mest utmanad och känna sig mest hopplös och trängd.

Det är på denna bana melodistycket Purification of the City sparkar igång. När jag beskriver för andra människor hur det är att spela Flowers sista parti brukar jag säga att det är som att känna sig som en gudom. Man känner sig omnipotent och spelet har musiken att tacka för denna känsla. Inget står längre i ens väg. Allt blomstrar i ens spår, allt får färg samtidigt som allsköns bråte renas och förångas vid minsta beröring av ens vackert skinande blomblad. Det är en melodi fylld av hopp.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Far Cry 5 – We Will Rise Again

Musiken och instrumenten på varje bana är utvalda att överensstämma med spelvärlden och banornas övergripande emotionella berättarark. Musiken är komponerad med flertalet lager ljudspår av akustiska instrument som stiger och sjunker i korrelation med spelarens handlingar. Instrumenten som används genomgående är piano, stränginstrument, gitarrer, basflöjter och fagotter. Antalet instrument som spelar ökar dessutom i mängd i samspel med hur många blomblad spelaren samlar på sig. Musiken är menad att antyda naturliga ljud så som vindbrus och sus. De instrumentala ljudspåren var tänkt att stå på egna fötter även om de användes i samband med större orkestrerade verk som man finner på nivå tre och sex.

Vincent Diamante heter kompositören och han arbetade direkt med utvecklingsstudion för att integrera musiken på mest effektfulla sätt. Hans input gjorde att man justerade placeringen av blommor så de skulle få rätt effekt och tajming. Han justerade så musiken dynamiskt muterade beroende på vad som samtidigt hände i spelvärlden. Diamante använde sin musik för att inspirera Thatgamecompany under utvecklinsgprocessen och få dem att omarbeta samt föra in idéer han själv hade för spelet.

Flower är vision, koncept, mekanik och musik i vacker blomstrande harmoni.


Här har ni melodin i sin renaste form


Det blir ingen alternativ tolkning idag utan istället vill jag att ni tittar på Flowers sista bana och får insikt hur mycket bättre upplevelsen blir i samspel med spelets emotionellt drivna musik.