Ute på en åker sitter en jättelik poliskonstapel som kastar både ett vakande öga och en enorm skugga över staden du befinner dig i och försöker fly ifrån. Likt ett uttråkat barn sitter han på baken med höga knän och väntar på att något ska hända i denna stilla post-Sovjet-miljö.

Militsioner beskrivs som ett surrealistiskt mystikspel där man på olika vis ska försöka pussla fram flyktvägar ur detta urbana fängelse och undkomma sin väldiga fångvaktare. Jätten är lagens bokstavliga långa arm i staden och ser allt som händer. Dig ger han inte mycket för och exakt varför vet du inte. Utöver detta vill han dessutom provocera och tvinga fram handlingar ur dig som bevisar hans tes att du är kriminellt skräp.

Spelet kommer från en liten rysk spelstudio som lustigt nog är döpt till Tall Boys. Och i deras deras hemland blev de och deras spel under hösten 2020 faktiskt lite kontroversiella när deras existens snappades upp av statsägda Russia-24 som anklagade spelet för att vara ryssfobiskt.

Anledningen till detta kan delvis bero på Rysslands relation till den fiktiva karaktären Stepan Stepanov, också känd som Styopa (som betyder torn/spira på ryska) som härstammar från ett gammalt poem som senare även blev tecknad film i 30-talets Sovjet. Styopa var en väldigt högrest poliskonstapel som var god och hjälpte alla. Han hjälpte även indirekt att skapa en positiv bild av polisväsendet i landet. En riktig, liten (men lång) Captain America för sin tid och plats.

Under 80-talet fick denna älskade ikon en mer ”Storebror ser dig”-postmodern betydelse och många har dragit paralleller till Styopa och Tall Boys bamse till byling.

Och medan poliskonstapeln definitivt motarbetar spelaren så menar Tall Boys att de inte medvetet försöker utmåla polisen, och i ännu mindre grad Ryssland, i ett dålig dager. Enligt utvecklarna handlar det främst om att skildra hur de med mycket makt bör hantera den varsamt:

”Vårt mål är inte att skapa en ond bild av polisen utan vi vill undersöka problematiken kring ansvar och makt. Vad betyder det egentligen att vara den största polismannen i världen och vilka ansvar lägger det på dig som individ? Han försöker vara en positiv karaktär i vår berättelse men inte ens vi vet ännu om han kommer lyckas.”

Med det sagt är alltså polismannen inte en naturligt ondskefull figur men han kastar onekligen en illavarslande och obekväm skugga över både staden och hela upplevelsen genom bara sin existens. Och den skuggan blir aldrig större än när han fått nog och inte tycker att en utsträckt arm räcker för att sätta stopp för dina flyktförsök. För oavsett vad Tall Boys säger kan ”Big brother”-metaforen inte vara mer påtaglig. När supersnuten ställer sig raklång mot slutet av trailern fick jag gåshud och det sålde mig helt på den tryckande känslan och spelets koncept, helt utan ord.

Och ord är lustigt något som är ganska viktigt i Militsioner då kommando kan ges genom röststyrning via en mikrofon. För faktum är att man som spelare kan kommunicera med den väldiga polismannen, och det har man enligt utvecklarna möjligheten att göra för att tillskriva mer mänsklighet åt den auktoritära bjässen, och för att din enda interaktion med honom inte bara ska ske när du försöker fly från staden och därmed har ett aktivt antagonistiskt förhållande. Här jagar Tall Boys en Shadow of the Colossus-känsla men med större mänsklighet. 

”Han kan absolut förinta spelaren med ett lillfinger, pulverisera denne tillsammans med hela staden och alla dess invånare,” säger utvecklaren Dmitry ”men hans moraliska värderingar och regler tillåter honom inte att göra något sådant. Spelaren däremot är helt utan styrka och makt men har inget moraliskt ramverk överhuvud taget till skillnad från Militsioner som har titanisk styrka men är tillbakahållen av sin moral.”

Några har som sagt tolkat spelets titulära polisman som en fysisk manifestation av ”Storebror ser dig”, om statlig övervakning, dess förmåga att förgripa sig på integritet och deras utnyttjande av rättsväsendet som ett verktyg för förtryck. Det är helt ärligt vad som personligen lockar mig med titeln tillsammans med sitt unika koncept om en mastodont samhällsväktare. ”För mig personligen förkroppsligar han bördan av ansvar, följt av rädslan att förlora sin frihet och medvetandets kraft,” menar Dmitry. ”Det är också en reflektion om mitt liv här i Ryssland.”

Oavsett vart Militsioner tar vägen budskapsmässigt kommer vi definitivt, likt den ensamma polismannen, hålla ett vakande öga på den kommande upplevelsen.