1 minuter lästid

För en dryg månad sen skaffade jag äntligen en ny TV. Min gamla Samsung-plasma hade gjort sitt. Jag började irritera mig på att den bara kunde visa upp 1080i vilket ledde till att vissa spel var fullständigt omöjliga att läsa (se God of War-blogg) på grund av sin pyttelilla text. Valet föll på en 55-tums OLED-TV från LG.

Jag är helnöjd med mitt och flickvännens val men det skulle visa sig att maskinen satt på en väldigt finurlig funktion som jag tycker att framtidens konsoler borde kika närmare på. LG och många moderna så kallade smart-TV har idag menyer och UI som påminner starkt om de konsol-interface vi sett de senaste 13 åren. På LG heter systemet WebOS.

Men det är inte menyerna i sig som är det som fått min uppmärksamhet utan hur de navigeras. TV:n fjärrkontroll fungerar nämligen som en väldigt precis pekare. Detta är inte alls olikt hur menyerna på Wii navigerades men nu görs det mer ofantligt högre precision. Wii var lite före sin tid helt enkelt men det fungerade med tanke på hur skralt Wii-menyn var. Idag är läget ett annat. Idag är våra konsol-menyer fyllda med avdelningar, undermenyer, butiker och otaliga bildrutor. Det börjar bli väldigt komplicerat att navigera på grund av det överflöd av innehåll som finns. Handkontrollen räcker inte riktigt till längre för att göra navigation enkel och behaglig.

LÄS MER: No Man’s Sky och den långa väntan på rymd och enkelhet

Därför tror jag att det kan vara dags att ta tillbaka pekar-metoden. Det betyder inte att jag vill se handkontroller likt den på Wii igen men jag hade gärna sett att framtidens handkontroller även kan fungera som pekdon i någon grad så menyer kan navigeras snabbare likt med en mus på en PC. Man kan exempelvis ta fram en hybrid där man både kan peka och använda knappar för att t.ex. skifta mellan sektioner snabbt. Det skulle också fungera med någon form av touch-panel som på Nintendo Switch där rörelserna på skärmen även kunde ses på TV:n.

Med den växande mängden digitalt innehåll måste det finnas bättre lösningar att hitta det man önskar både genom sökningar och enklare navigation och en så enkel sak som att peka på det man vill ha i framtiden kanske kan vara en enkel lösning.

 


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts