I många rollspel och actionäventyr finns det mycket att pilla med. Det är svärd som ska slipas och pilbågar som ska uppdrageras med magiska kristaller. Det är ingredienser som ska samlas och avancerade magiska brygder ska kokas. Det är ringar och andra smycken som ger olika fördelar. Det är pluppar som ska sättas ut på färdighetsträd, där olika vägar med olika egenskaper ska väljas.

Visst, det händer att jag glömmer jag bort att ta en resistensbrygd för eld när jag ska möta en brinnande, flammande boss – det går inte att hålla koll på allt – men det är en sak som jag alltid,  och då menar jag verkligen alltid, glömmer och det är kläderna. I till exempel The Legend of Zelda: Breath of the Wild finns det vissa kläder som gör att man klättrar snabbare, andra som gör att man simmar snabbare och några som skyddar mot elektricitet. Kommer jag ihåg att ta på mig de rätta kläderna när jag ska klättra i bergen? Kommer jag ihåg att byta kläder när jag ska simma en längre bit? Kommer jag ihåg att byta kläder när jag är på väg in i ett väldigt åskväder? Svar: nej.

I Horizon Zero Dawn slåss jag alltid mot de största robotdinosaurierna i smygarkläderna och jag smyger i buskarna i kläderna som skyddar mot skada i strid. Varför är just kläderna så svåra att hålla koll på? Varför kommer jag ihåg att byta vapen, skaffa extra hälsa och dricka den rätta brygden, när jag aldrig kan ta på rätt kläder för rätt uppdrag?

LÄS MER: Klädd för succé i Splatoon 2

I Splatoon 2 sparar man de klädesplagg man vill ha tillsammans med det aktuella vapnet på sin amiibo, så där blir det som tur var (nästan) alltid rätt kläder till rätt vapen. Andra spel är inte lika snälla mot mig. Men The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Horizon Zero Dawn är båda tredjepersonspel, så jag ser ju hela tiden min karaktär framför mig. Hur kan jag då glömma bort att byta kläder varje gång? Kan någon förklara det för mig?