Sent förra året kom Kind Words (lo fi chill beats to write to) ut på PC. Det är ett spel där människor öppnar upp sitt hjärta och skriver om sin vardag, problemen däri och livet i allmänhet. Det kan röra sig om relationer, depressioner, diagnoser och livets farhågor i största allmänhet. Det är ett enkelt men elegant utformat brevskrivarprogram där fokus ligger på att ventilera, lyssna och hela.

Alla dessa korta brev hamnar ute i spelets cyberrymd och kan läsas av slumpmässigt utvalda spelare som i sin tur kan skriva responser med goda råd, empati och uppmuntran. Ur det avseendet fungerar Kind Words lite som en kollektiv terapisession där man har en tu man hand i skrivna ord. Det är en väldigt fin idé. 

Tyvärr besudlas ofta fina ideér och vackra saker med troll, hat och förstörelse. De har alltid existerat trollande eller s.k. greifing i spelens värld sen onlinespelen uppkomst. Vissa finner det helt enkelt roande att jävlas med andra spelare hur patetiskt det än må låta. Och de tenderar att dras som flugor till lyckliga communitys. Det är ren och skär digital vandalism där glädje är måltavlan.

Detta är dilemmat att ge något positivt mycket uppmärksamhet. Det drar nämligen till sig vedervärdighet och äter upp det fina inifrån och ut. Det är dessutom enkelt att föreställa sig hur ett spel vars syfte är att hela kan användas för vedervärdigt beteende. Kind Words syfte är att skapa en trygg plats för kommunikation där ingen blir dömd eller känner upplever vemod.

MER KRÖNIKOR: Death Stranding och den öppna instängdheten 

För 10-15 år sen hade jag sagt att dessa människor hade sluppit greifing då det är att gå ett steg för långt, och rentav osmakligt att verbalt angripa denna typ av problem. Men i dagens samhälle ser vi hur lätt hjärt- och empatilösa människor kan vara inför andras situationer helt öppet på sociala medier.

Att medvetet attackera någon för deras läggning, etnicitet, kulturella ursprung eller sviktande mentala hälsa är inget annat än avskyvärt och det är exakt vilken typ av måltavlor Kind Words riskerade att skapa genom sin bara existens. Det är som om fullständiga rövhål hade sparkat in dörren till ett AA-möte eller en terapisession.

Än så länge verkar Kind Words klarat sig undan det värsta av mörkret. För även om det fått ganska mycket uppmärksamhet i media är spelet fortfarande i en förhållandevis liten okänd bubbla vilket gjort att de värsta kohorterna av hjärtlösa inte fått vittring. För uppmärksamhet, något spel egentligen både vill ha och behöver, är tyvärr exakt det som kan förstöra ett spel som Kind Words.

Det får mig att tänka på hur tråkigt och komplicerat det är att något sånt här inte kan få större uppmärksamhet eller uppskattning utan att det skulle bli ett tillhåll för dess diametrala målgrupp, det värsta denna planet har att erbjuda.