3 minuter lästid

Jag har en riktigt varm plats i mitt hjärta för walking simulators, i synnerhet när det kommer till skräck. Men inga av mina promenader genom skräckgenren kunde riktigt ha förberett mig för Martha Is Dead.

Huvudhandlingen i spelet utgår ifrån en spökhistoria som huvudpersonens barnflicka berättade när hon var ung: historien om den vita damen som bor i sjön vid deras hus. Martha Is Dead leker kreativt med denna historia genom att låta den ta central plats i spelet igenom. Det är en återkommande punkt som huvudkaraktärens agerande alltid ställer sig emot, och sakta men säkert urartar allt detta i ett crescendo av vansinne.

Genom att utgå ifrån huvudkaraktärens största hobby – fotografering – finns ett nytänkande i mysteriet omkring hennes tvillings död. Kameran får en stor roll rent spelmekaniskt i vilket skapar en intressant spelupplevelse. I många spel är kameran ett tillägg för att ta kul bilder i spelet. Martha Is Dead ger istället en inblick i hur kameror från tiden under andra världskriget fungerar. Genom att behöva fotografera, och sedan framkalla filmerna i ett mörkrum, får man inte bara en intressant och engagerande upplevelse utan det tillför ett element av spänning. Att inte veta exakt vad man fångat på bilden förrän man går igenom framkallningsprocessen gör att det slutgiltiga resultatet ännu mer effektfullt. I genomgången av spelet får man även utförlig information om hur denna process går till i verkligheten, vilket inte är helt nödvändigt, men som jag ändå uppskattade.

En annan punkt som förvånade mig var det faktum att spelet var så grafiskt, med väldigt många skärrande scener. Även här finns dock ett slags nytänkande i Martha Is Dead. Vid spelets start erbjuds spelaren valet att spela en version som är censurerad, vilket erbjuder spelmöjligheten även till folk som har svårare med grafiskt eller stötande material. Under varje scen som är stötande har de även möjliggjort att kunna skippa just den grafiska delen av scenen. Jag tycker verkligen detta är ett plus, att ge spelaren möjligheten att välja att spela original eller censurerad version. För någon som själv har en del känsliga punkter vad beträffar sånt här så var den möjligheten verkligen underbar och fråntog mig inte spelets övergripande handling. Det är väldigt ovanligt att skräckspel har förståelse för de som tycker om skräckstämning men som har t.ex. svårt för blod eller annan form av kroppslig tortyr eller stympning. Det var oväntat och välkommet.

LÄS MER: Barnboksskräck i The Wild at Heart

Martha Is Dead balanserar på knivseggen av skräckinjagande och absolut idylliskt. Miljön är välkonstruerad och utspelar sig i Italien under andra världskriget. Vissa stunder spenderar man med att uträtta saker omkring huset, fota fåglar eller pumpa sitt cykeldäck, medan andra stunder är rena mardrömmar rent visuellt och emotionellt. Det är en känslomässig bergochdalbana som utforskar det mänskliga psykets bräcklighet när det utsätts för trauma. För mig kommer det här spelet att landa bland mina favoritspel och jag känner redan att jag kommer behöva spela det igen för att kunna uppskatta de nyanser som erbjuds. Handlingen är komplex och utmanar spelarens intelligens genom att väva olika lager av medvetenhet och symbolik. Det är ett pussel som var ett nöje att lägga. Jag ville bara spela mer och mer för att nysta i de små hemligheter som presenterades upplevelsen igenom.

Som jag nämnde tidigare så utspelar miljön sig i Italien under andra världskriget, vilket spelet vackert väver in utan att låta det ta för stor plats. Det blir dock tydligt hur historien snarare handlar om hur kriget påverkar huvudpersonens liv, än om kriget i sig. Det agerar som en skugga i bakgrunden som alltid gör sig närvarande i saker såsom pappans yrke som general, eller trupperna som befinner sig i området. Men ändå är fokuset helt riktat mot huvudkaraktärens inre strid och förvirring.

Jag kommer garanterat att plocka upp kameran och promenera genom detta spel återigen för att utforska det finstilta. Har du inte ännu gjort det ännu, så rekommenderar jag varmt att du gör det med, och jag är övertygad om att du även vågar göra det för Martha is Dead är ett av de mest omtänksamma skräckspel som gjorts som förstår skillnad på skräck och skräck.