Jag måste ju rimligtvis vara en av få människor på denna jord som spelat både det Diablo-inspirerade Minecraft Dungeons och nu även doppat tårna i det strategiska actionspelet Minecraft Legends men aldrig spenderat mer än ett par minuter i det faktiska, riktiga Minecraft. På så vis är jag inte rätt person att säga huruvida dessa båda spel gör namnet Minecraft rättvisa med allt vad det innebär. Däremot kan jag bestämt konstatera två saker. För det första är såväl Dungeons som Legends två gedigna och ganska underhållande speläventyr. På ena sidan hittar vi mestadels tanklös men konstant underhållande action med färgsprakande loot-explosioner, på det andra hållet finner vi ett tillgängligt strategispel med trivsamma och återkommande inslag av action. För det andra är Minecraft ett av jordens tveklöst mest populära spel i allmänhet och hos yngre barn i synnerhet. Givetvis spelar många vuxna Minecraft också, men det finns inget spel som har samma genomslag hos de små (möjligen bortsett från Fortnite och Roblox) som just Minecraft. Vad har nu dessa två saker med varandra att göra?

Vi får väl ändå medge att Minecraft Dungeons, även om det var bra, inte tog världen med storm när det lanserades under 2021. Vi får nog anta att inte heller Minecraft Legends kommer göra det trots att det är ett trevligt spel. Det jag däremot tror har potential att ske är ett långsamt intåg av nya och kanske även yngre spelare till genrerna som Dungeons respektive Legends gör reklam för. Lek med tanken att lilla Kalle som älskar Minecraft mer än allt annat spelade igenom Dungeons för två år sedan. Föreställ er nu Kalles (som nu blivit 16 år) reaktion när han inser att Diablo IV är en grej och släpps lagom tills flaggan vajar på sin stång i början av juni. Lek också med tanken att lilla Minecraft-tokiga Lisa skrollar fram Minecraft Legends i sitt Xbox Game Pass-bibliotek och spelar det alldeles för långt in på vardagskvällarna. Föreställ er då hennes lycka när ett spel som Age of Empires IV återfinns i samma bibliotek. Ni anar kanske vart mitt argument är påväg. Fastän varken Dungeons eller Legends kommer toppa några försäljningslistor blir jag inte överraskad om de båda spelen visar sig ha en positiv inverkan på den allmänna försäljningen hos den typen av spel längre fram i tiden.

LÄS MER OM: Minecraft Dungeons

Nu kanske ni tänker att Minecraft Legends ser mer ut som ett actionspel med några strategiska inslag, men det är faktiskt mestadels tvärtom. I början av spelet kanske jag klarar mig rätt bra med mina egna vapen och jag är visserligen inte helt oduglig som stridskämpe, men ju mer jag spelar så inser jag att min karaktär har en tydlig ledarroll. Jag ska inte lalla runt och slå ner varenda fiende jag ser utan mitt uppdrag är istället att samla resurser, dirigera trupper och konstruera mer eller mindre offensiva byggnader. Den stora skillnaden mellan det här spelet och ett spel som Age of Empires är att här behöver jag faktiskt fysiskt ta mig till platsen jag vill påverka. Min huvudkaraktär är i princip en glorifierad muspekare som drar med sig trupper över kartan. Det är därmed inte actiondelarna i Legends som fångar mig, det finns andra och mer dedikerade spel för sånt. Det som gör att jag vill spela mer är de strategiska systemen som återfinns i en betydligt mer förfinad och invecklad form i andra spel. Spel som nu blir desto mer attraktiva när jag fått blodad tand för genren tack vare ett spel som Legends.

Här börjar jag (och kanske ni med) inse att de där barnen som ska få upp ögonen för nya spel och genrer lika gärna skulle kunna vara du eller jag. Lilla Diablo-Kalle och Age of Empires-Lisa kan lika gärna få vara en nyfiken liten Andreas, och det är där vi kan se styrkan och potentialen i den här typen av spel. Jag behöver ju såklart inte heller älska Minecraft för att attraheras av en smärtfri ingång till strategispelens härliga värld. Vi brukar benämna Pokémon som ”babies’ first RPG” och på så samma vis kan Dungeons och nu även Legends agera liknande portar till sina respektive genrer. Däremot hjälper det säkert att de båda äventyren baserar sig på ett av världens allra populäraste spel.

FLER STRATEGISKA SPELÄVENTYR: Terra Nil och två andra avkopplande speltips

Jag vet inte om det är meningen att ett spel som Minecraft Legends ska agera någon slags inkörsport för enspåriga spelare som ännu inte fattat att de gillar vissa genrer. Om jag dock hade haft en anställning hos skaparna av Minecraft med uppdraget att komma på nya spelidéer hade jag lagt en hel del resurser på att undersöka vilka övriga genrer vi hade kunnat Minecraft-isera. Minecraft Racing? Minecraft of Duty? Minecraft FC? 

Ni vet vart ni kan skicka lönekuvertet, Mojang.