Hur i hela helsefyr ska jag klara detta? När jag korsar kurvan och kommer upp i 200km/h på min hoj är det allt jag kan tänka. Det går så sanslöst fort, och jag hade inga hjälpmedel aktiverade. ”Det behövs inte” sade jag till mig själv när spelet frågade mig om jag ville ha bland annat bromshjälp. Tji fick jag när jag valde nej och körde hardcore och otyglat. Hur svårt kan det vara? Svaret är skitsvårt. Och det lärde jag mig den hårda vägen.

Att jag var dum nog att spela utan hjälpmedel är inte det enda som gör MotoGP 19 till vad det är. Två andra anledningar stavas ”neural AI” och ”machine learning”. Något som uppgraderat AI:n på datorstyrda tävlare djuriskt mycket sen förra spelet. De är smartare, snabbare och mer hänsynslösa än någonsin förut – i något racingspel.

Glöm att vara kungen på banan, för det finns en ny herre på täppan, och de är gjorda av ettor och nollor. De utnyttjar minsta lilla misstag till sin fördel, och gör det svårt för dig att vinna oavsett om du har vartenda litet hjälpmedel aktiverat. Detta var på tiden, säger jag. För visst är det kul att spela racingspel och fullkomligt krossa allt vad motstånd heter, men här får jag lära mig lite på nytt eftersom den artificiella intelligensen beter sig så pass annorlunda kontra tidigare racingspel. Och gillar man en utmaning kommer detta vara något positivt.

I MotoGP 19 gäller det att verkligen utnyttja tipsrutor och de olika inställningarna som finns för din hoj, då minsta lilla justering kan ge dig möjligheten att ta dig förbi motståndarna. Detta är såklart jättebra. Jag gillar när såna inställningar man kan göra kommer till användning istället för att spelaren ska välja någon automatisk inställning så datorn modifierar din hoj innan ett lopp. Det tvingar mig lite att lära mig det spelet har att erbjuda – och det gillar jag skarpt.

FLER FARTFYLLDA RECENSIONER: Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Det finns ett karriärläge, som sig bör i sportspel – och i MotoGP 19 checkar av alla de punkter jag vill ha i sådana här lägen. Du får välja vart i karriären du vill börja. Om det så är i rookie-turneringen eller snäppet under högsta ligan (eller till och med högsta ligan) – valet är helt och hållet ditt. Visst lämnar karaktärsskaparen lite att önska, men helt ärligt har man hjälmen på sig under majoriteten av speltiden, så det gör inte så mycket.

Möjligheten att välja hur man vill spela är något det läggs fokus på. Varje gång du ska spela en helg (jag kallar ett race en helg eftersom det är träningar och kval innan själva loppet) får du välja exakt hur mycket du vill spela. Vill du spela alla träningar, uppvärmningar och kval? Gör då det. Men om du, som jag, bara vill hoppa till det roligaste – finns möjligheten.

MotoGP 19 är en av de absolut bästa racingspelen jag spelat, utan störande buggar, banbrytande AI, otrolig körningsfysik och kanske det viktigaste för mig: ett gigantiskt och välutformat karriärläge.