2 minuter lästid

När Wolfenstein II: The New Colossus inleds har William Joseph Blazkowicz, seriens protagonist, sett bättre dagar. Efter händelserna i slutet av Wolfenstein: The New Order möts vi av en rejält bruten man, inte bara psykiskt utan även fysiskt. BJ är rullstolsbunden och bär ärr efter förra spelets konsekvenser och uppgörelser. Han är lyckligt lottad över att ens ha livet i behåll.

Wolfenstein II: The New Colossus

Därför inleder man det andra Machine Game-spelet från en rullstol men eftersom han har överlevnadsinstinkter utöver det vanliga kan inte ens en rullstol hindra honom från att mörda nazister och allmänt göra motstånd tidigt i spelet. Trots att han är ledbruten är han en tjurskallig man som aldrig ger upp. Rullstolen är onekligen en väldigt tydlig visuell signal till spelaren att Blazkowicz inte är samma man som han en gång var men det finns en liten detalj till som inte är lika uppenbar men som däremot är genial. Det är en sån där stund när spel är som bäst, när spelutvecklare verkligen lyckats förmedla en känsla genom spelmekanik.

LÄS MER OM SPELBERÄTTANDE: Bioshock – Tillbaka till Rapture

I det här fallet lyckas man genom att använda sig av en gammal genre- och Wolfenstein-tradition, nämligen BJs hälsomätare. Seriens hjälte brukar generellt inleda en bana med 100 enheter hälsa men i början av The New Colossus står det endast 50 på hälsomätaren. Detta signalerar till oss genom spelets system att Blazkowicz är skadad när vi först tar kontrollen över honom men det finns faktiskt ännu en nivå av visuell förmedling som visar hur pass illa skadad han faktiskt är.

Eftersom Blazkowicz tillhör det gamla gardet av spelhjältar har han inte hälsa som återställer sig själv när man tar skydd så varje god spelare som vill överleva jagar såklart första hjälpen-paket för att återställa sin hälsonivå. Då kan man se hur hälsopaket efter hälsopaket skjuter upp Blazkowicz välmående till 60, 70, ja till med 90, men förtvivlat får man sedan även bevittna hur siffrorna snabbt sjunker av sig själv för att slutligen stanna på siffran 50. Det är då man inser att problemet är allvarligare än man först trodde. Vår hjältes hälsa är permanent reducerad. Han är en skugga av sitt forna jag.

Jag beundrar verkligen spel när de lyckas förmedla väldigt mycket med väldigt lite. Det är en subtilt anrop till spelare som är insatta i genren och spel i allmänhet. När spel berättar via system och mekanik, när de använder troper för att bryta den fjärde väggen och förmedla saker på sätt som inget annat medie kan vet jag exakt varför spel är den berättarform jag föredrar mest.


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts