När det kommer till ljud och spel är det nästan enbart musiken som får sola sig i glansen, medans ljudeffekterna bara ska finnas där. Lite som när man var barn och tvätten dumpades i tvättkorgen och någon dag senare låg den snyggt hopvikt i garderoben igen. Jag visste naturligtvis att min kära mor tvättade men sällan visade jag uppskattning, utan det var bara när den inte tvättades och jag behövde min favorittröja som jag klagade.

MER ZELDA: Hyrules mångfald i Ocarina of Time

Denna veckan hyllar vi The Legend of Zelda: Ocarina of Time med ett helt gäng personliga artiklar. När jag funderade på vad jag minnas av spelet så slog det mig hur lite jag kommer ihåg. Faktum är att många av mina starkaste minnen är olika ljud och signaler som spelades upp när något utfördes eller hände. Lite extra underligt då jag inte är en ljud-människa i första hand, men uppenbarligen fanns det något med dem som var oförglömligt.

Med det sagt så dyker vi ner i Ocarina of Times värld med fokus på några utvalda ljudeffekts-minnen.
—————————————————————————————————————————

Introsekvensen i Ocarina of Time

Epona

Redan innan spelet börjar dominerar ljudet av hovar som slår i marken, ett ljud som både är illavarslande och hoppfullt på samma gång. Musiken ligger som en mjuk slöja i bakgrunden och väver ett av spelhistoriens vackraste musikstycken. Men när det oftast fokuseras på musiken bjuder jag istället på ljudet av Eponas mäktiga stålbeklädda hovar.

 

Hovslag från Links häst, Epona:

 

Link möter Navi och får äntligen sin egen fe

Navi

Mötet mellan fen Navi och Link, resulterar i en vänskap som ska komma att hålla i vått som torrt. Navis förmåga att uttrycka något med oförtruten lycka är charmerande och skapar en känsla av något magiskt, trots bristen på ”riktiga” ord.

Deras samarbete är en symbios som inte bara ger råd och stöd, men som också påminde mig att jag inte vara helt själv i kampen mot ondskan.

 


Navi hälsar på Link:


Navi vill något:


Navi vill något viktigt:

 

Lyckan av att lösa ett pussel eller hitta något av stort värde

När Ocarina of Time släpptes var spelen långt mindre hjälpsamma och höll inte spelarna i handen på samma sätt som idag. Därför var triumfen desto större när man lyckades lösa ett pussel och kunde komma vidare. Om jag bara fick välja ett ljud som jag aldrig glömmer från ett spel så är det detta!

 

Link löser ett pussel eller hittar något hemligt:

 

Läskigaste ljudet i hela Zelda-serien, Gohmas skrik

GohmaMånga minnesvärda strider utkämpas  i spelet, men ingen är mer otäck än den med första bossen, spindeldjuret Gohma. Henne skrik får fortfarande mitt blod att frysa till is.

När jag äntligen besegrade detta monster var lyckan minst lika stor som när Ganondorf fick se sig besegrad.

 

 

Gohmas vidriga skrik: