Jag spelade nyligen igenom Little Nightmares – sist i världen, jag vet – och när jag säger ”spelade igenom” är jag generös. För en särskild aspekt av spelet fick mig till slut att ge upp, blotta minuter från målsnöret. Min genomspelning av Tarsiers mardrömspusslare skedde nämligen på Switch. Jag vet inte hur det är med er övriga, men jag känner att jag inte riktigt hängt med på att den här konsolen nu är över sex år gammal. Och i just Little Nightmares märks det att den är det.

Det känns lite synd att det är just det här spelet som får ta smällen för att jag ska kunna föra fram min poäng. För det är ett mycket stämningsfull litet lir och jag kan absolut köpa att det är ett spel där jag tvunget måste dö i tid och otid. Det är ändå ett skräckspel och som dessutom innebär en del trial and error för att ta sig obemärkt förbi obehagliga monster samt lösa diverse pussel. Skräcken att bli infångad och/eller uppäten ska vara ständigt överhängande i ett sånt här spel, och det blir den bara om risken är stor på riktigt. För dör gör jag – gång på gång – och det hör spelet till. Men tyvärr är det precis här Switchen klampar in och lägger krokben för spelet, såväl som för min spelupplevelse.

Det tog inte många spelminuter innan jag såg till att alltid ha min telefon, en bok eller något annat att sysselsätta mig med under laddningsskärmarna. För jag skojar inte när jag säger att det tar någonstans mellan 30 sekunder och en minut innan jag får göra ett nytt försök efter att jag dött. Och detta är enbart för att ladda om exakt samma sekvens av spelet.

LÄS MER: En kort hyllning till levande laddningsskärmar

Jag har redan gnällt här på sajten om hur dyrbar min tid är (och jag vet att många andra känner likadant om sin tid) så att laddningstider i spel numera är nere på ensiffrigt antal sekunder är gudasänt. Efter att ha levt med en Playstation 5 – och dess i princip obefintliga laddningstider även i tunga AAA-titlar – har jag i princip helt tappat tålamodet för spel som tvingar mig att vänta på ingenting. Det är först när jag satte mig ner för att skriva det här som jag insåg att jag sen en tid tillbaka undermedvetet har valt bort att köpa spel på Switchen till förmån för att spela dem på antingen PS5 eller Steam Deck.

Missförstå mig rätt: grafiska muskler kunde jag inte bry mig mindre om. Jag ska inte sticka under stol med att jag reagerar på hur Switchens rendering av i stort sett samtliga spel är en bra bit under hur den nya generationens konsoler presterar. Men vad gör väl det om spelen i övrigt flyter på problemfritt och gameplay är underhållande. Skulle jag sen, någon gång ibland, vilja ha en fet och mäktig upplevelse på större skärm vänder jag mig i så fall till PS5:an, och resterande titlar som inte kräver samma bombasm skaffar jag på Steam. Hade det inte varit för att laddningstiderna nu påtagligt börjar kännas som en förra generationens aber så skulle Switchen ha fått vara likställt med Steam. Men nu får den istället gott samla damm i väntan på nästa Nintendo-exklusiva titel, eller på att nästa konsol helt enkelt kommer och gör slut på dess lidande.

Först tänkte jag att det kanske går att lösa laddningstidsproblemet genom något slags uppdatering men jag släppte tanken lika fort som den kom. Helt utan någon form av tekniskt kunnande vågar jag ändå killgissa att det är dödfött att försöka göra någonting åt laddningstiderna i Switchen som så. Hårdvaran är det den är och all världens mjukvaruuppdateringar kommer sannolikt inte kunna få konsolen att nå upp till samma nivå som nuvarande generations Playstation och Xbox.

VAD HAR NINTENDO FÖR FRAMTIDSPLANER: Blir Switch 2 konsolen som bryter trenden?

Det Nintendo behöver göra är att sätta sin lit till sin nästa konsol (Switch 2? Super Switch? Switch U?) och, om inte likställa sig med sina konkurrenter, så åtminstone kraftigt banta ner de laddningstider de har nu. Gör de inte det och istället fortsätter tölta på i samma takt har de tyvärr tappat den här Nintendo-vurmande småbarnspappan. De har då förbrukat sin chans och inte ens all världens kommande Zelda-titlar kommer få mig att vända tillbaka.