1 minuter lästid

De stora snackisarna nu när next-gen är här är hur fantastiskt det är med 60 bilder per sekund och snabba laddningstider. Ni vet själva att jag är entusiastisk inför den ena av dem då det på allvar kan förändra vårt sätt att spela men jag kommer verkligen inte vara den som klagar över bättre bilduppdatering.

LÄS MER: Hur SSD kan förändra spelet

Något jag hör återkomma i dessa konversationer om framtidens spel är om spelutvecklare skall fortsätta fokusera sig på bilduppdateringsflyt framför grafisk detaljrikedom. De som är cyniska tror att vi mycket väl redan om ett till två år kan se spel som prioriterar visuell flärd framför funktion då spelutvecklare hemskt gärna vill pusha gränserna och testa vad ny hårdvara kan göra. Ray tracing kan till slut mycket väl bli för lockande att ge upp till förmån för bättre bildflöde, och så kommer vi vara tillbaka på 30 bilder per sekund igen. En annan tung punkt är att ett starkt visuellt intryck är mer effektivt än att försöka visa eller förklara sammetslen bilduppdatering för mainstreamen-konsumenten. Det i sin tur gör att marknadsföringsavdelningarna hos utgivare oftast vinner argument av denna natur.

Så har det varit, men kommer det bli så även denna gång? Mina tvivel bottnar i oförklarlig optimism men även i hur budskapet om den nya generationen sett ut hittills. Ingen spelgeneration, vad jag kan minnas, har fokuserat sitt inledande budskap så mycket kring hög hastighet, flyt, produktivitet och funktionalitet. Grafisk kapacitet har helt klart INTE varit det huvudsakliga säljargumentet denna gång. Konsoler baserar dessutom sitt innehåll efter behov från utvecklare, så om önskemålet varit en maskin som hanterar 60 bilder per sekund enklare borde det också betyda att utvecklare själva vill göra sådana spel och inte gå tillbaka till det gamla sättet.

Det är just budskapet som gör att jag tror och hoppas att den här generationen av spel kommer fortsätta att handla om kvalitativ användarupplevelse och interaktion än någonsin tidigare, medan grafisk fernissa kommer ses som en supertrevlig bonus vid sidan av det som faktiskt borde varit i fokus hela tiden: spelbarhet.


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts