3 minuter lästid

Om du frågar vem som helst som är insatt i spelbranschen skulle dom nog säga att den blomstrande musikgenren nådde sin skymning runt 2009. Någonstans där uppstod det en sådan inflation av plastinstrument i våra hem att gemene man som lärt sig uppskatta Rock Band och Guitar Hero under 00-talets mitt fick nog. Vi kunde inte med gott samvete köpa ännu ett kit av plastgitarrer och plasttrummor. 

Det var ohållbart och någonstans fick gränsen dras. Dessa två spelserier som bägge föddes av Harmonix Music Systems gav oss totalt omkring 35 olika spel på en period av fem år. Däri räknas allt från numrerade kärnspel till bandspecifika skivor och expansionspaket. Hur man än vrider och vänder på det är det en ansenlig mängd skivor som trycktes genom åren. 

Alls hem och butiker var nerlusade med dessa plasttillbehör.

2010 dog plastinstrumentindustrin. Både Guitar Hero: Warrior’s of Rock och Rock Band 3 gavs ut under samma höst och sen blev det tyst. Harmonix släppte faktiskt Rock Band Blitz på PSN och XBLA under 2012 men det är en parentes i sammanhanget. Vad som däremot är betydligt viktigare att uppmärksamma och vad som är skälet att den här artikeln skrivs är att man glömmer bort en sak, en väldigt viktig sak i sammanhanget när man talar om rytmgenren. 

Det förefaller sig nämligen att Harmonix aldrig övergav sina fans och konsumenter. Rock Bands inbyggda digitala musikbutik slutade aldrig att leverera låtstycken till de som ville ha dem. Harmonix fortsatte oavbrutet uppdatera sin sångbutik varje vecka sen lanseringen 2008 vilket är en fantastisk bragd om man ser hur snabbt Activision lämnade skutan när botten föll ur. Harmonix sa alltid att Rock Band var tänkt som en plattform och det verkade som dom menade blodigt allvar.

Den andra april 2013 slutade Rock Band-butiken uppdatera sin affär med musiktill Rock Band ett till tre. Vid den här tidpunkten hade Rock Band-butiken oavbrutet levererat ny musik varje vecka i 275 veckor. Det betyder också att när april anlände fanns det över 4000 låtar i butiken tillgängliga för nerladdning, för ja, butiken fortsatte existera, den slutade bara att katalogisera in ny musik. Och kunde vi verkligen begära mer av Harmonix? Med denna information i hand kan jag inte annat än tycka att spelstudion levererade betydligt mer än vad plikten krävde.

Jag som under många år, i synnerhet älskade Rock Band, miste gnistan och glömde bort spelet så att höra och framförallt inse att företaget fortfarande servade sina fans var otroligt och hjärtvärmande. Visst är det affärer men jag har svårt att tro att det fortfarande är lönsamt i någon större utsträckning vid det här laget. Sen när Harmonix beslutade sig för att blåsa lite nytt liv i genren i 2015 gav de sig fan på att konvertera hela musikbiblioteket. Lustigt nog var detta samma år som Activision valde att återuppliva Guitar Hero-serien med Guitar Hero Live.

Det tog tre hela år för Harmonix att leverera på löftet men i slutändan lyckades de. Den 29 juni 2018 tweetade Harmonix att deras to do-lista var tom. Alla s.k. legacy-låtar fanns nu tillgängliga i deras butik igen. Om det någonsin rådde tvekan kring studions engagemang och förpliktelse till Rock Band 4 och serien som helhet var detta stunden kritikerna blev motbevisade och tysta.

LÄS ANDREAS TEXT OM RYTMSPELSAKNAD: Låt mig få bli en rockstjärna åter igen!

För att jämföra Rock Band och Guitar Hero så slog Activision ner Guitar Hero Live’s Guitar Hero TV-initiativ i december 2018. Guitar Hero TV var en jukebox som cyklade igenom spelbara låtar i oändlighet. Läget var en stor del av spelets långvariga dragningskraft så beskedet togs inte emot väl av communityn. Och legacy-låtar skall vi inte ens tala om. All Guitar Hero-DLC försvann för flera år sen.

Rock Band

Jag trodde genren var stendöd sen några år tillbaka men det har visat sig att den envist hållit sig vid liv och fått support av sina grundare i skuggorna. Jag är inget annat än imponerad av Harmonix dedikation till sitt spel och användarbas och hoppas fler utvecklare och utgivare ser dem som föregående exempel när det kommer till denna inställning till sina kunder.

Vi kan fortfarande, om vi vill, fortsätta spela musiken men proppen ur musik- och rytmgenren som härskade på 00-talet har på allvar dragits ut. Plastinstrumenten tar inte längre plats i våra butiker, på gott och ont. En era är över men klingar än.