Achievements och trophies delar spelvärlden i två läger. Vissa älskar dem, andra hatar dem. Jag tycker de är underbara i vissa spel men opassande i andra. I grund och botten är de jättebra i spel som framför allt fokuserar på gameplay, som Forza Horizon 4, medan de ställer till med problem i spel som fokuserar på story, som i Mass Effect-spelen. Värsta exemplet i Mass Effect är när man har inlett ett intimt förhållande med en annan besättningsmedlem och det dyker upp tjugofem poäng på skärmen så fort man hoppar i säng med varandra.

Jag har inte hittat något officiellt uttalande från Nintendo om varför de inte har något achievementssystem på sina konsoler, men det förefaller som om de tycker att sådana förstör sättet vi spelar spel på snarare än bidrar med något. Det skulle dock vara lätt att båda äta kakan och ha den kvar.

Varför inte addera trophies till Nintendo Switch i form av en nedladdningsbar app, istället för att ha automatiskt ha dem i enhetens system? På så sätt kan de som vill ha achievements ladda ner appen och de som inte vill ha achievements laddar inte ner appen, och de behöver aldrig ens påminnas om att det överhuvudtaget finns trophies till enheten.

Alla som laddar ner appen kan förstås se vilka achievements ens vänner som också har appen har, medan man förstås inte kan se achievements för de som inte har installerat appen. Systemet räknar förstås achievements i bakgrunden även för de som inte har appen, men det finns inget sätt att se dessa förrän man har laddat ner appen. Man kan förstås installera och avinstallera appen så många gånger man själv vill, och dina achievements försvinner förstås inte när du gör detta.

Vissa älskar achievements och trophies, andra hatar dem. På det här sättet skulle alla bli glada och få vad de vill ha.