1 minuter lästid

Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 07: Att vara av god hälsa

Vi kommer tala om en rad olika ämnen så som spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker vara en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne – bullet time och slowmotion

Få saker känns lika tillfredställande som att kunna ducka undan en flygande pistolkula, och det är möjligt både visuellt och mekaniskt tack vare det vi idag känner till som bullet time, en förlängning av konceptet slowmotion. I veckans program pratar jag med Aaron Vesterberg Ringhög (Aaron_VR på Twitter), gammal GAMEcore.se-kollega, spelskribent och värd i sin egen podcast Öppna Världar, om just detta ämne. Slowmotion, bullet time som vi lärt känna det sen The Matrix dagar och andra former av reaktionstricks och tidsbromsande knep är vad som diskuteras i veckans show. Om vi pratar för snabbt så bara sänk podd-hastigheten till ½.

Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilket spel tycker du använt bullet time eller slowmotion på ett exceptionellt vis?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig!