2 minuter lästid

Jag liksom många andra har börjat spela nya God of War den här helgen. Jag har hunnit lägga 6-7 timmar på det och gillar det. Det känns robust men det finns ett allvarligt problem, nämligen dess teckenstorlek.

Jag sitter knappa tre meter från min 42-tums-TV i min soffa när jag spelar. God of War tvingade mig att fösa fram en fåtölj framför vardagsrumsbordet och spela som om jag vore barn igen när man är knappt en meter från TV:n. Så jag tvingades bli ofrivilligt nostalgisk i fredags resten av dagen.

LÄS MER: God of Wars många ansikten på spelhyllan

Senast jag blev påmind om det här var när tjejen spelade The Witcher 3. Det var absurt hur pytteliten precis all text i det spelet var. Det var stört omöjligt att läsa vad man plockade upp från marken och menyerna fick navigeras med konsolens inbyggda zoom-funktion. Så skall det ju inte fungera. Zoom-funktionen är till för att hjälpa de som har synsvårigheter, inte oss med utmärkt syn (eller åtminstone utmärkt med hjälp av glasögon). Jag kommer även ihåg hur jag alltid fick kisa med ögonen när jag spelade Mass Effect 3. Det skall inte vara ansträngande för ögonen att spela. Är det så är något fel.

Här kan ni se hur patchen påverkar menyer. Bilden är från Polygon.com.

Spelutvecklare fick ett problem när vi gick från tjock-TV till platt-TV, för plötsligt visste man inte vilken publik man skulle serva. Majoriteten med gamla TV-appareter eller de som levde på the cutting edge. De med gott minne kanske kommer ihåg hur vansinnigt liten text Dead Rising till Xbox 360 hade. Nu är det dock inte 2006 utan 2018 och utvecklare borde hittat en bra balans hur stor text skall vara. Alla har långt ifrån redan en 4K-TV dessutom.

Jag har sett Quality Assuarance-test göras hos spelstudios och oftast sker de framför en datorskärm på runt 22 tum och med ett par hörlurar på skallen. Något som utvecklare helt verkar missa i sina testgrupper är att många spelar från sin soffa en bit från TV:n. Vi sitter inte framför vårt TV-spel som om det vore ett PC-spel. Det är enda förklaringen jag har till de här minimala texterna existerar.

VÅR RECENSION AV: God of War

Något som många amerikanska spelkritiker dessutom inte snappar upp är hur detta negativt påverkar undertexter för många andra. Det var God of Wars undertexter som gjorde att jag först observerade problemet. Det hjälpte lite att ge texten en mörkare box bakom sig med inställningarna men jag fick som sagt ändå i slutändan flytta fram min fåtölj för att spela utan irritationer.

God of War
Den nya textinställningen i God of Wars utförliga tillgänglighetsmeny.

Jag finner det här otroligt märkligt med tanke på många andra tillgänglighetsinställningar som God of War innehåller. Det är verkligen ett föredöme när det kommer till att försöka få alla att kunna spela. Nu i dagarna släpptes det en patch som lade till en inställning för textstorlek men den lämnar mycket att önska eftersom det inte riktigt förstorar texten i sig utan snarare zoomar in detaljer. Sen skall jag erkänna att jag inte hunnit spela sen patchen släpptes och därmed inte har jag sett hur detta påverkat undertexterna, om det ens gjort det. Det borde inte hänt från första början eller så skulle alternativet varit där på dag 1.

Utmaningen i spel skall komma från hur jag tajmar mina knapptryck eller planerar mina drag, inte hur väl jag kan se vad som sker på skärmen.