Kuckeliku! Dags att starta dagen med ett glädjerus utan dess like. Vi skall nämligen kika närmre på introduktionsmusiken till den halvt okända och bortglömda Billy Hatcher & the Giant Egg, en riktigt härlig liten äventyrlig plattformspärla som släpptes på Gamecube.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Veckans spelmelodi: Last Ninja 3 – Intro

Yuki Naka skapade 2003 en karaktär och hjälte vid namn Billy Hatcher som skulle rädda Morning Land och dess kycklingbefolkning från den onda Dark Raven som med sin arme av kråkor vill svepa in landet i evig natt. Premissen har vi hört förut. En annan sak som är värt att ta i beaktande är att Billy är en betydligt mer gladlynt gynnare till skillnad från den kaxige och tuffa igelkotten Sonic som Naka också ligger bakom.

Spelet var ett plattformsspel av den lite öppnare skolan likt föregångare som Super Mario 64 och Jak & Daxter. Billy har ganska ordinära plattformshjälteförmågor fram tills han får ett stort ägg mellan sina händer. Då blir han markant mer kraftfull och smidig. Han kan även kläcka dessa olika ägg för att ta hjälp av diverse djurkumpaner och deras unika förmågor.

Det är ett pastellfärgat glatt äventyr och det lyser tydligt igenom i musiken. Den är glad, upplyftande och har en barnslig charm. Barn sjunger, tuppar galer och blockflöjtstoner från barndomen ljuder. Bara för att man måste slåss mot en arme med elaka monster betyder det inte att man inte kan göra det med ett leende på läpparna och det gör musiken i spelet klart från första sekund.

Musiken är komponerad av Tomoya Ohtani som varit aktiv på Sonic Team sen millennieskifte när Dreamcast gjorde entré på marknaden. Han har primärt gjort musik till Sonic-serien under sina år på Sega. I det här spelet komponerade han musik i sällskap med veteranen Mariko Nanba som också haft fingrarna i Sonic-musiken sen 1995. Hon var även inblandad i låtstycken som man kan finna i bl.a. Panzer Dragoon Saga.

Vakna nu upp, le och hälsa onsdagen välkommen med denna fantastiskt lyckliga och bekymmersfria låt!