Lavos är en kolossal och fruktansvärt kraftfull utomjording som kommer från en okänd del av universum. Han döptes till Lavos av ursprungsbefolkningen. “La” betyder eld och “Vos” betyder stor. Varelsen landade på planeten för omkring 65 miljoner år före Kristus och grävde sig djupt ner i planetens skorpa. Därifrån började denna best absorbera DNA från världens alla varelser under hela deras mångmiljonlånga evolutionära process. Detta var en del av Lavos långsiktiga plan att skapa bästa tänkbara gener som denne sen kunde föra vidare till sin avkomma som sen skulle färdas till nya planeter och upprepa processen.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI:  Worms – Theme

På sin resa genom tiden har Crono och hans vänner sett världens undergång när den förgås i ett världsomspännande regn av eld och svavel som spyr ut från Lavos när monstret tränger igenom jordskorpan och når ytan år 1999, även känt som Day of Lavos. Tidsresenärerna är fast beslutna att stoppa världsapokalypsen. Hotet är omfattande och allvaret darrar i luften.

Chrono Trigger

Domedagen följs av ett musiktema som är döpt till Lavos Theme. Varje gång man beskådar eller upplever Day of Lavos spelas det pompösa stycket samtidigt som varelsens ihållande och gälla vrål ekar över hela planeten. Det är tongångar alla som spelar Chrono Trigger gör synonymt med spelets sanna världsförstörande antagonist. Orgeln spelar, trummor bankar, ett obehagligt lugn huserar dessutom under ett parti innan orgeln slutligen vräker på rejält som visar allvaret.

Lavos Theme är dock bara början. Detta tema är vad man hört upprepade gånger genom spelet. Det har lärt spelaren att frukta domedagsfanfaren. Därför blir det extra speciellt när man faktiskt påbörjar den slutgiltiga uppgörelsen. Då spelas också Lavos Theme men när hans skal är knäckt visar det sig att något ondskefullt gömmer sig inne i detta taggiga skals innanmäte.

Det är här en av mina personliga musikfavoriter, World Revolution, spelas upp. Nu ackompanjeras delar av Lavos tema med högre tempo, bekanta smådelar av andra stycken från spelet och en hysterisk bakgrundsslinga. Sen får man inte glömma de underbara trumpeterna som ger spelaren den där härliga känslan av hopp, triumf och slutgiltighet. Det är inte långt kvar. Bara lite till.

Men det är inte slut där. När Lavos tros vara besegrad hörs hans skrik på nytt, fast det är annorlunda. Musiken som nu blivit utomjordiskt syntig bygger upp inför den absolut sista etappen av den långa striden på ett eteriskt slagfält utan dess like för sin tid. Det sista stycket heter kort och gott The Final Battle. Slutstriden är en av mina mest minnesvärda genom tiderna och musiken spädde bara på den maffiga känslan och pirret i magen man får av riktigt bra slutbossar. Kompositören Yasunori Mitsuda är ett musikaliskt geni i min bok och musiken i Chrono Trigger är bevis nog för det.

Lyssna nu på denna underbara och pompösa svit av episka mått.

Musiken som den låter direkt från Super Nintendo-spelet i all sin 16-bitsprakt.

Här är en orkestrerad lugn variant av enbart World Revolution

Några har sett World Revolution och Lavos Themes metal-kvaliteter.

Här är ännu en väldigt bra och ösig Metal-version av World Revolution och Lavos Theme

(Löpbilden idag kommer från den oerhört duktiga konstnären Felipe Cartin. Se hans andra verk här.)