3 minuter lästid

Jag har alltid varit ett stort fan av fysikbaserade spel, så när jag fick chansen att recensera When Ski Lifts Go Wrong tog jag den med ett leende på läpparna. Vad är det då med den här typen av spel som lockar mig? Främst är det nog förutsägbarheten som är ett resultatet av att allt följer de fysiska lagar som råder i verkligheten. Med andra ord är ett stålblock tåligare än ett block av glas, ett magnetiskt föremål drar till sig föremål av järn men inte ett av trä och så vidare. Så länge vi beaktar dessa regler finns nästan inga gränser för hur vi kan gå till väga för att ta oss förbi ett hinder eller döda ett monster.

Naturligtvis har alla spel någon form av fysik implementerat, exempelvis när Mario hoppar och faller ner på en Goomba som blir platt och försvinner, istället för att Mario fortsätter uppåt i all oändlighet. Men när man pratar om fysikspel menar man normalt sätt spel där man kan påverka det mesta i världen omkring sig på ett förutsägbart (matematisk) sätt och experimentera med saker som gravitation, acceleration, ljus, värme, kyla och så vidare.

Ett mycket känt och bra exempel på ett sådant spel är The Legend of Zelda: Breath of the Wild, där Nintendo lagt mycket möda på en avancerad fysikmotor som tar hänsyn till långt fler parametrar än de flesta liknande spel. Något som i mitt tycke lyfter spelet oerhört mycket och gör det till lite av en Willy Wonka-fabrik för fysikintresserad. För den intresserade finns mängder av YouTube-klipp där spelare nyttjar detta på olika kreativa sätt.

LÄS FLER RECENSIONER: Feudal Alloy

Med det sagt återgår vi till When Ski Lifts Go Wrong som går ut på att bygga dig förbi eller över olika hinder som klippor, vattendrag, stup och byggnader inom ett litet begränsat område. Så långt inget nytt då det finns mängder av spel som går ut på just detta. Det som gör When Ski Lifts Go Wrong annorlunda är att man också ska köra en skidåkare, snowboard-åkare, cyklist, motorcykelförare eller snöskoterförare över ett eller flera hinder. Så om ditt bygge inte håller måttet slutar det ofta med en blodig och tämligen dråplig krasch för passageraren av fordonet. Det gäller även din körförmåga, då du direkt styr fordonet och måste se till att landa korrekt, tajma eventuella hopp eller ha rätt fart. Den direkta kontrollen över fordonen/åkarna lyfter spelkänslan och är mer än bara en gimmick. Som en extra morot kan du vinna olika medaljer genom att köra på dem, medaljerna är naturligtvis placerade på svåråtkomliga ställen.

Fysiken är av god standard och det är ganska lätt att bygga, men det som sänker det hela är materialen som är ganska få till antalet och lider av att de oftast är extremt korta sett till längden. Att bygga med tandpetare är en rimlig metafor och ökar byggtiden och svårighetsgraden på ett sätt som inte är roligt. Det sänker spelet ett betygssteg i mitt tycke och är helt onödigt. Finns säkert de som inte stör sig på det, men som konnässör av genren är det ett minus.

LÄS FLER RECENSIONER: Vane

För att öka svårighetsgraden har du bara ett begränsat antal byggnadsdelar att jobba med, som i sin tur kostar olika mycket per del. För att nå full pott måste du även hålla dig inom eller under en förutbestämd budget, bygga en helt stabil konstruktion, köra på alla medaljer och styra ett eller flera fordon genom hela banan oskadd. Som en morot genereras ett poängvärde som sedan postas till den banans high score-lista.

When Ski Lifts Go Wrong bjuder på ett hundratal utmaningar i kampanjläget som också fungerar som en introduktion till hur man bygger. Utöver det finns ett sandlådeläge där man kan skapa egna banor som man sedan kan dela med andra spelare. Stöd för Steam Workshop finns, vilket är ett plus i mina ögon.

På det stora hela är When Ski Lifts Go Wrong ett bra spel som aldrig riktigt lyfter sig över mängden. Det finns långt bättre spel inom detta segment, men det tänker jag berätta om vid ett senare tillfället. Missa inte den artikeln för då kommer jag tipsa om några obskyra godbitar inom fysikens underbara värld!