Så du har upptäckt den minst sagt lukrativa spelindustrin och går i tankar på att skapa ett påkostat spel till din alldeles egna film? Visst, du skulle kunna sätta ihop en egen spelstudio, verkligen tänka till och försöka utforma unika spelmekaniker kring varje liten del av din fiktiva värld. Eller så letar du bara upp en etablerad och populär spelserie och mailar över rättigheterna med en bifogad pengapåse till dess utvecklare. James Camerons Avatar valde den sistnämnda strategin och det var troligtvis det bästa som kunde ske för alla inblandade.

Jag har spelat mängder med filmspel av blandad kvalité och det är ingen ovanlighet att populära spel och spelgenrer är en tydlig inspirationskälla när filmer ska ta klivet över till den interaktiva världen. Något jag däremot inte ser särskilt ofta är ett filmspel som inte bara tar inspiration från en känd spelserie utan även ger spelseriens skapare huvudansvaret att utveckla äventyret. Det är dock något som skett i och med Avatar: Frontiers of Pandora som i en annan värld lika gärna hade kunnat bära namnet Far Cry: Avatar. Samtidigt är det troligtvis precis såhär ett ordentligt Avatar-spel hade behövt se ut. En öppen och färgsprakande spelvärld full med spännande växter och vilda djur där fientliga styrkor gör sitt yttersta för att försöka ta över. Nu vet ni inte riktigt om jag beskriver Far Cry eller Avatar vilket är precis varför detta förhållande funkar så bra.

LÄS RECENSIONEN: Far Cry 6

Kanske är det rentav så att fler filmer och serier hade kunnat följa i Avatars fotspår och helt enkelt ringa upp första bästa spelmakare och låna deras kompetens och formula rakt av. Av den anledningen bestämde jag mig för att sätta ihop en liten lista bestående av tre filmer som borde ta fram telefonen och ringa upp några av industrins toppnamn.

1. Mission Impossible möter Uncharted

En kombo som egentligen säljer sig själv. Vi vet allihopa vilka experter Naughty Dog är på att koka ihop adrenalinhöjande Tomb Raider-inspirerade actionäventyr. Samtliga av Nathan Drakes äventyr är fullproppade med charmiga karaktärer, makalösa vyer och löjligt imponerande actionscener. Föreställ er nu allt detta och lägg till en rejäl nypa med högteknologiska spionprylar och ett ännu mer globalt perspektiv. Ett Uncharted där vi vid sidan av pistoler, granater och till synes målsökande rep även får förfoga över klätterhandskar, flöjtgevär och exploderande tuggummi. Om vi dessutom håller oss noga till Uncharted-formen och ser till att detta blir ett tajt, linjärt äventyr med så hög budget per spelminut som möjligt så kan vi ha något väldigt speciellt på ingång. Självklart får vi inte heller glömma att beställa ett episkt soundtrack med det ikoniska Mission Impossible-temat som ledstjärna.

Det är nästan så jag börjar känna gåshuden komma redan nu.

2. Jönssonligan möter Monkey Island

Nu finns det risk för att jag trampar de gamla rävarna från IQ Media Nordic på tårna för just det jag tänker efterfråga finns mer eller mindre redan. Dock så släpptes Jönssonligan: Jakten på Mjölner och uppföljaren Jönssonligan går på djupet för snart 25 år sedan så det kan mycket väl vara dags för en uppföljare. För er som inte är lika kultiverade som undertecknad var 1999 års Jakten på Mjölner ett peka-och-klicka-äventyr där den klassiska trion ger sig ut på en kupp för att stjäla självaste Tors hammare. I uppföljaren året därpå var det dags att försöka sno en väldigt värdefull guldbibel från ett vrak i Stockholms skärgård. Nu tycker jag faktiskt det börjar bli dags igen.

Föreställ er själva hur perfekt just Jönssonligan hade varit för ett Monkey Island-liknande spel från Ron Gilbert och gänget. Hela grejen med Sickans planer är ju alla konstiga prylar och mojänger som vi tittare aldrig fattar varför han behöver, tills han faktiskt behöver dem. Jag kan tänka mig ett spel där spelaren kontrollerar Sickan mer än de andra två och nästan behöver komma på planen själv i takt med att vi stöter på allt från dörrhandtag till vattenballonger. Kanske hade spelet till och med kunna ta inspiration från Telltale Games och tvinga oss att välja mellan dörrhandtaget och vattenballongen, för att sedan utforma berättelsen på två helt olika sätt.

Det har gått mer än två decennium sedan Jönssonligan klev in i spelens värld, tiden för en återkomst är nu.

3. The Truman Show möter The Sims

Ni kommer väl ihåg den fantastiskt konstiga The Truman Show? Jim Carrey spelar huvudrollen i denna kritikerrosade historia där huvudkaraktären Truman lever ett helt vanligt liv med den lilla detaljen att det hela filmas och direktsänds över hela världen. Han är med andra ord helt ovetande att utomstående observerar och till och med influerar allt han gör. Låter det bekant?

Charmen i The Sims är ju såklart friheten i att kunna skapa vem vad vill, bygga vad man vill åt dem och göra vad man vill med karaktärerna man tagit fram. Föreställ er nu att förutom att hålla era virtuella gubbar pigga och glada måste ni även ta hänsyn till fluktuerande tittarsiffror, feedback från fansen och önskemål från cheferna. Lek med tanken att din egna lilla Truman ska bjuda ut ett kärleksintresse på date men har två personer han väljer på. Den ena är massivt populär hos både chefer och tittare men den andra är betydligt mer populär hos Truman själv. Vill du helst göra Truman lycklig eller tjäna lite mer pengar på programmet?

Nu vill jag ju såklart veta vilka filmer alla ni andra tycker förtjänar en gyllene biljett in i spelens underbara värld. Håller ni med om mina förslag eller har ni en mycket bättre spelserie som någon av filmerna borde kopiera? Kommentera här på sidan, skriv via sociala medier eller skicka brevduvor. Under tiden fortsätter jag med mina lönlösa telefonsamtal till till världens filmpampar för att sälja in mina storslagna och potentiellt lönsamma idéer.