Ett slag för omslag är en ny artikelserie här på playerone.se där vi belyser och talar om omslagen som pryder våra kära spel. Det kan vara allt från gammalt och fult till nytt och snyggt. Vi ämnar att skina ljus på både det bästa, det sämsta och det som är mitt emellan. Det är också såklart högst subjektivt vad olika medlemmar på redaktionen tycker så vi välkomnar diskussion vad ni själva anser om de omslag vi lyfter fram i detta nya inslag på hemsidan.

Den 14 augusti 2020 fyllde Super Nintendo-klassikern Chrono Trigger 25 år. Här i Europa fick vi importera det om man skulle få spela det på laglig väg innan det dök upp på Nintendo DS 2009. Jag hade turen att ha vänner som ägde spelet och det är också det första riktiga rollspelet jag spelade och som inledde min stora JRPG-kärlek under 90-talet. Så spelet är fantastiskt, det är vi överens om. Men hur ligger det till med omslaget? Här är jag nog kluven.

Hur väl förmedlar omslaget innehållet i spelet?

Fokus här verkar vara att förmedla att det här minsann är ett spel med massvis med action! Kolla in monstret! Spana in det flammande svärdet som den dynamiska hjälten kommer farandes med! Han har en magiker som tuttat fyr på huggaren och i snön ligger en trött groda, ärrad av den hårda striden. Det här stinker kulturella skillnader mellan vad en japansk respektive en amerikansk marknad tror att deras målgrupper vill se på omslaget.

I Japan visar omslaget hela tidsresargänget ståendes i ett led. Ingen action, bara bra karaktärsdesign av Akira Toriyama. Visst finns det strid i Chrono Trigger, visst slåss man ofta men jag kan tycka att det är aningen vilseledande. Jag tycker även beslutet av motiv är lite märkligt. Det är snyggt men jag hade gärna sett något som fångade spelets innehåll lite bättre.

Vad gillar du mest med omslaget?

Det är tveklöst den väldigt rörliga posen Crono har i kombination med hur snyggt eldflamman skjuter ut från Marles finger och i en elegant blixtrande båge omsluter Cronos klinga. Jag tycker också om att Crono är vinterklädd. Även om han aldrig är klädd så i spelet så är det till motivets fördel. Hela kompositionen och perspektivet är faktiskt otroligt levande och dynamisk.

Vad gillar du minst med omslaget?

Även fast jag tycker om hur monstret i bilden är avbildat och placerat så är jag inget fan av att det är just detta monster som får agera en slags symbol för spelet. Jag tycker det är ett ganska märkligt beslut att just denna bilden blev ansiktet utåt för spelet i USA men jag är samtidigt inte förvånad då amerikanska marknadsförare tror att man inte kan sälja något utan att det finns action på bilden.

Chrono Trigger har tveklöst mycket att vara tacksamt för då Toriyamas ikoniska design har hjälpt till att bära spelet genom åren. Även om spelet i sig är makalöst bra än idag ur många aspekter p.g.a. en ojämförlig kollaboration är det Squaresofts pixeltolkningar av Toriyamas konceptdesign som gjorde denna spelkreation, lustigt nog, tidlös.