5 minuter lästid

Formel 1. Bilsportens kungaklass, juvelen i kronan eller grädden på moset. I över 20 år har jag följt sporten och fascinerats av farten, intensiteten, intrigerna och utvecklingen. Och i nästan lika många år därtill har jag spelat spelen som representerat sporten. Men det var först när Codemasters år 2010 lanserade sin första tolkning som spelen på riktigt hittade hem. Nu, mer än 10 år senare, släpps F1 2021 och det är enkelt att konstatera att detta är något som sjuåriga jag bara kunde drömma om. Slå igång Brian Tylers grovt underskattade temalåt nu och låt mig förklara varför Formel 1 inte får förbises av någon. Varken som sport, fenomen eller spel.

LYSSNA PÅ: Världens bästa musikstycke

Codemasters är en engelsk spelutvecklare som grundades 1986 och har sedan dess varit kungar på racingtronen med serier som Colin McRae Rally, Grid och TOCA. Ett konstant driv och nyfikenhet har alltid präglat deras titlar, så det var med lätt pessimism jag tog emot nyheten om att Electronic Arts hade köpt studion till ett värde av hisnande 1.2 miljarder dollar efter ett kortare budkrig mot Take-Two Interactive. Hur skulle detta påverka den kommande F1-titeln som släpptes ett drygt halvår senare? Inte alls, visar det sig. Det är samma spel som vi vant oss vid de senaste åren och det är ingenting negativt. För där F1-spelen från Codemasters står idag, det är en plats som grönskar. Tusentals nya fans ansluter varje månad och för oss som varit med en längre tid är det bara att ställa sig i en allé och hälsa alla välkomna till en av världens bästa sportsimulationer.

Codemasters högkvarter i Southam, Storbritannien.

Spelets upplägg erbjuder inte några överraskningar för ärrade veteraner. Det finns det förväntade karriärläget, det nu klassiska my team-läget där du sköter om ditt eget stall och utöver det en rad olika träningslägen, så som time trial och enskilda Grand Prix. En efterlängtad återkomst är co-op-karriären där du och din vän kör i en gemensam liga, antingen i samma stall eller som bittra motståndare i varsitt. Det här är ett spelläge vi inte har sett i ett F1-spel på några år, vilket är välkommet för oss som spelar mycket tillsammans med andra. Att tävla online är kul, men att köra tillsammans mot AI är roligare – det är i alla fall min personliga åsikt. Utöver de nyss nämnda inslagen har Codemasters också introducerat något helt nytt, nämligen Braking Point.

Braking Point handlar om den talangfulla föraren Aiden Jackson och hans framfart i ett spelläge som består av filmsekvenser blandade med regisserade segment där du själv får ta kontrollen. Du kör inte varje race utan endast några utvalda banor under en karriär som sträcker sig över ett par säsonger. De klassiskt dramatiska byggstenarna finns där med den erfarna lagkamraten, den självsäkra konkurrenten och den omtänksamma managern. Plus mamma, såklart. Och berättelsen kommer inte med några överraskningar. Du kör lite race, läser några mail och tar några samtal. Det är överlag väldigt mycket mall A men en intressant twist som förändrar perspektivet lyfter det slutgiltiga intrycket och när allting summeras kan jag inte undvika att ändå känna något, trots den förutsägbara framtoningen. I slutändan är Braking Point en trivsam upplevelse som bjuder in till en värld på kraftig frammarsch.

Det är kul att Codemasters åtminstone försöker och det går inte att förbise det faktum att Braking Point är ett väldigt bra sätt för nya förare att bekanta sig med spelets banor, förare och vad racing i grunden innebär: att alltid gå för segern, oavsett vad. Det finns också likheter med Netflix omåttligt populära succé Drive to Survive, med lätt överdramatiserade men engagerande sekvenser, vilket ytterligare bevisar det faktum att Formel 1 står inför en ny tid, en ny era. Det har aldrig funnits ett så bra tillfälle att hoppa på tåget som nu.

Har du aldrig hört talas om Drive to Survive?

Rent grafiskt finns det ingenting att klaga på gällande F1 2021 och det blev inte sämre av det faktum att jag kostade på mig en ny TV i dagarna. För när solen steker på och bilen vrålar ner för start- och målrakan medan arga regnmoln tornar upp sig i fjärran, då är man hemma i sina drömmars vision. En vision som kändes helt omöjlig för 21 år sedan när man satt och rattade sin BAR Honda längs med Nürnburgrings tävlingsbana i Grand Prix 4 på en redan då sliten PC. Vi har kommit långt, väldigt långt, och ibland måste man bara tillåta sig själv att stanna upp och inse vilken otroligt vacker värld som presenteras för oss. För varje dag som går så blir jag bara mer och mer övertygad om att denna generation ändå har något att erbjuda, och att den var nödvändig för att pressa tekniken än mer framåt.

Se så långt vi kommit.

Jag har recenserat spelet på PlayStation 5 så frågan är, gör den haptiska feedbacken i handkontrollen något för spelupplevelsen? Svaret är, definitivt. Det som imponerar mig mest är kontrollens triggers. Gasen fungerar precis så lätt som den gör i en verklig bil och detsamma gäller för bromsen som har ett naturligt motstånd i sig. Motståndet gör att du får en helt annan kontroll över din bil. Känslan blir direkt, precis, och varje kurva blir en unik utmaning då endast små inputs krävs för att sakta ner bilen. Utöver den förbättrade känslan i inbromsningarna ger också den haptiska feedbacken en helt ny känsla i hur det känns att föra bilen över asfalten i 350 km/h. Varje vibration, varje skakning, ändrar karaktär beroende på om du tar banmarkeringen på höger eller vänster sida i färdriktningen. Glider du till exempel ut i gruset kommer endast den del av bilen som gled av ge respons. Det vill säga, är du utanför med höger hjul så kommer endast den högra delen av kontrollen att vibrera. Det är häftigt och faktiskt lätt revolutionerande, inte bara för Formel 1-spel, utan också för racingspel i sig.

År efter år blir vi bortskämda med spel som levererar på absolut högsta nivå. Visst har serien haft sina dippar, F1 2015 som saknade ett karriärläge är nog det värsta exemplet hittills, men utöver det har Codemasters en förmåga att alltid vara bäst när det gäller. Det ska bli intressant att följa utvecklingen nu när EA har klivit in i bilden. Vi har ju tyvärr sett vägen som många spelserier tar efter att giganten från landet i väst har tagit sig in i handlingarna. Förhoppningsvis är grunden så pass satt här att den enda skillnaden blir bättre arbetsvillkor för de som sliter med utvecklingen. För levererar, det gör de, år efter år och kanske ännu lite starkare 2021. Måtte det här inte bli det sista vettiga Formel 1-spelet på ett tag nu för fansen förtjänar mer. Särskilt de som precis klivit på tåget. Vi hälsar er välkomna, det är härligt att ni också vill vara med.