Ni vet känslan när man tror att man är bra på någonting, men sen inser att man egentligen suger på det. Exakt den känslan har jag med Forza Motorsport 7 (FM7) just nu. Man kör sina singelplayer-race och ser sig själv som Blixten McQueen, eller valfri tuff racerförare. Sen en dag vill man stoltsera med sina kurvtagningar för hela världen och hoppar in i en onlinelobby för A-klassbilar.

Butfucked. Butfucked, butfucked och åter butfucked!

Om ni någon gång hämtat en sexåring på ett barnkalas med 15 andra ungar som springer runt med en halväten godispåse och chokladsås på skjortan. Då vet ni säkerligen vilket kaos det kan vara. Ungefär så ser det ut de första två kilometerna i ett onlinerace i FM7.

Länge har detta varit mitt försvar för mina dåliga placeringar, “hur ska jag kunna vinna när fem personer trycker till mig så pass hårt i arslet att jag flyger som en vante 20 meter från banan?”.

Förra veckan släppte Turn10 en ny onlinefunktion kallad Leagues. Leagues är inte nytt för serien, men nytt för det senaste spelet. Kort sammanfattat är detta ett kampanjläge för de som vill spela online. Härligt, tänkte jag. De första racen körs i “ghost-läge”. Jag ser motståndarna, men jag kan inte nämna dom i #metoo-sammanhang för att de stöter mig hårdare bakifrån än vad Jason Statham slår sina ärkefiender i The Mechanic. Så nu borde jag komma bra till, eller?

Under veckan har jag kollat igenom X antal filmer av en spelare som kallar sig Super GT på Youtube. Jag har tagit med mig mycket av det han pratat om och har därmed fördjupat mig lite mer i vad som krävs och vad man ska tänka på. Det är här denna texten kommer in i leken. Detta är en serie som jag kommer kalla Forzday. Tanken är att jag ska sätta upp mål, skriva ner milstolpar och tankar varje torsdag här på bloggen. Jag kommer även lägga fram tips jag lär mig under seriens gång, samt gärna ta emot tips från (tydligen) samtliga andra som är bättre än mig. Förhoppningen är att jag ska kunna visa på någon form av framsteg under 2018.

Så nu börjar vi!

Jag har nu gått från ABS-bromsar och automatlåda till noll form av assistans och manuell låda, jag avvaktar dock med att lägga till koppling. Rent racingmässigt kommer jag de närmsta veckorna enbart köra olika varianter i rival-läget. Detta för att lära mig olika banor och lära mig olika bilar, men främst för att sätta växlingen i bakhuvudet! Fram till idag har jag lagt mest energi på en kort bana i Prag. Där har jag bränt några varv i min Porsche 911 GT2 RS 2018. Mitt mål är att köra ett varv på 00:59:00 innan året är slut, det är ungefär 2,75 sekunder långsammare än Europarekordet. Mitt bästa varv just nu ligger på 01:01:780, med andra ord är målet mitt emellan min bästa tid och Europarekordet.

Här nedan kan ni se mitt 01:01:780-varv, har ni tips på vad som kan bli bättre finns det ett kommentarsfält längre ner, hjälp till genom att tipsa vettja!

Tack för läsning, nu ska jag bränna gummi så hörs vi nästa torsdag!