2 minuter lästid

Det finns inte speciellt många spel jag ser fram emot just nu. Inte på grund av att spelvärlden är i en episk svacka. Mer på grund av att jag varit dåligt uppdaterad den senaste tiden. Eventuellt har jag passivt valt att inte vidga vyerna för nya spel på grund av tidsbrist i privatlivet, vem vet?

Det finns dock två spel jag verkligen ser fram emot. Det ena för att allt tyder på en fantastisk produktion och ett magiskt äventyr. Det andra för att jag är så enormt nyfiken på hur det kommer förändra synen på TV-spel.
Det är såklart det kommande Tomb Raider-spelet samt Josef Fares A way out jag pratar om och jag gissar att ni själva kan lista ut vilket spel som passar var.

Jag tänkte skriva några rader om varför jag tror att A way out kan ändra synen på TV-spel, om inte för alla så för några.
Josef Fares är, som de flesta troligtvis känner till, en tidigare filmskapare. Förutom det är han en unik personlighet som på många sätt skiljer sig från det Svenska jante-samhället. Hans tidigare spel, Brothers: A tale of two sons, satte den mest hängivna spelaren på pottan då det implementerade ett helt nytt sätt att styra och uppleva ett spel. På ett något schizofrent vis då man styr två karaktärer med varsin spak.

LÄS MER: Alex brevlåda: Serier som borde göra comeback

A way out gör precis samma sak fast helt annorlunda. Spelets story handlar fortfarande om två samtida karaktärer och hur de ska fly ett fängelse. Till skillnad från Brothers ska du göra detta med en kompis, granne, fru eller förälder. Poängen är att du inte kan vara en eremit om du ska kunna spela spelet. Du måste ha minst en levande varelse i din bekantskapskrets då denne ska styra din kumpan.

Detta är såklart inga nyheter för den som följt utvecklingen av A way out, men jag har fortfarande svårt att släppa det geniala i tanken på att tvingas spela split-screen. Ja, oavsett om du spelar lokalt eller via cyberrymden kommer spelet utspela sig i split-screenläge. Detta kan vara svårt att greppa för alla som är födda efter 2000 då halva skärmen försvinner. Men hallå, du sitter ändå på en 60″-skärm idag, annat var det när man körde Mario Kart 64 på en 21″-tv, uppdelat på 4 spelare!

Jag är otroligt glad att Josef tar till split-screenläget, ett spelalternativ jag saknar mer och mer i dagens spel. Nu återstår bara frågorna jag går och grunnar på:
Kommer fler spel börja med split-screen efter A way out, kommer Josefs spel bli den interaktiva filmupplevelse han hävdar och kommer spelets tvång till flera spelare vara negativt när hypen lagt sig? Vad tror ni?