1 minuter lästid

Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 13: Greppbart toppensamtal

Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne – Kartor

Hur hade vi klarat oss utan kartor? Vi hade ju knappt vetat var vi höll hus i våra spel utan dem! Och ju större våra spelvärldar blir desto större behov har vi av dem. Kartor har stort värde i spel och kommer i många färger och former och därför har jag bjudit in Tommy Jansson (@tommy_jansson på Twitter) från podcasten Speccat för att diskutera om allt från analoga till digitala kartor. Vad tycker vi om diegetiska och den mer speliga overlay-kartan? Hur bör de uppdateras och i vilken grad ska de förmedla geografisk information? Kan kartor ta oss ur spelupplevelsen, men framförallt hur förbättrar den motsvarigheten? En timmes samtal om kartorna som sticker ut och som vi vill ge extra kärlek till väntar den som lyssnar.

Har du själv några exempel, gamla som nya? När är ett spelkarta som bäst enligt dig?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.