1 minuter lästid

Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.

En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.

FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 13: Greppbart toppensamtal

Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.

Veckans ämne – Känslan att svinga

För några veckor sen diskuterade jag ett närbesläktat ämne som vi ska prata om idag, nämligen klättrande. Då konverserade vi om känslan att just klättra och med sin egen kropp ta sig främst uppåt. Idag ska vi prata om en av spelvärldens mest älskade spelmekaniker – vi ska tala om grappling hooks, hookshots, änterhakar på ren svenska, rep, och i sin tur de svingmekaniker de bidrar till. 

För det är något speciellt med just känslan att svinga sig fram genom spelmiljöer. Det tillför en väldigt unik känsla och form av lokomotion. Denna svängiga konversation har jag med Dennis Forss (@dennis_forss på Twitter) som driver spelpodcasten Spelat. Med det sagt svingar vi rakt in i veckans ämne.

Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilket spel gav dig en skön känsla av att svinga dig runt i en spelvärld?

Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.

Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.