Jag uppskattade verkligen The Crew när det begav sig år 2014. Det var en härlig blandning av Ubisofts öppna anda och Need for Speeds utmärkta street racing. Spelet var mörkt, atmosfäriskt och även om körkänslan inte var optimal så vägde de andra parametrarna upp det. Att det dessutom gick att köra över hela USA gjorde upplevelsen bara än mer pulserande. Några år senare kom The Crew 2 och borta var den jordnära upplevelsen. Istället var USA ljust, glättigt och vibrerande på ett i min bok negativt sätt. Det fanns ingenting att ta i utan det hela var ett tomt skal av potential som kastades bort. Visserligen var det rätt häftigt att kunna ändra sitt fordon i ett knapptryck där både båt och flygplan fick utgöra en del av upplevelsen, men samtidigt räckte det inte för att lyfta helheten till nästa nivå. Enligt mig. Nu kommer nästa del i serien och utvecklarna Ivory Tower lovar att det kommer ske en bilfest utan dess like. Hört det förut? Jo, någonstans längs med horisonten har man ändå sett det komma.

The Crew Motorfest utspelar sig på Hawaii, Oahu för att vara specifik, och påminner mig direkt från start om en rad olika spelupplevelser från förut. Test Drive Unlimited är kanske den tydligaste referensen som också var min första kontakt med USA:s 50:e stat i spelform. Men den mest självskrivna, ja, nästintill kopierade inspirationen är Forza Horizon. Jag behöver egentligen inte säga så mycket mer utan ni får själva avgöra genom att ta en titt på de båda startskärmarna från de senaste spelen. Motorfest öppning mot Horizons öppning. Lite lika ändå, inte sant?

LÄS MER: Arkadracing-erans sista gyllene år

Jag har egentligen inget problem med att utvecklare kopierar från varandra, för mig är det snarare en positiv aspekt då ett bra system kan tas ur sitt kontext och föras vidare in i andra iterationer. På så sätt bevaras god utveckling och misstag behöver inte göras om. Problemet sker när man inte maskerar detta utan när man snarare tar fram sitt karbonpapper och mer eller mindre snor koncept rakt av. På den här gränsen svävar Ivory Tower farligt nära och jag är beredd att se mellan fingrarna, framförallt då The Crews USP i att ändra sitt fordon finns kvar, men jag är ändå besviken över att de inte vågade gå sin egen väg igen, precis som de gjort förut. Istället förlitade sig utvecklarna på ett beprövat koncept för att dra till sig en luttrad spelarbas. Fegt, men smart.

När allting kommer omkring känns det ändå rätt bra att spela The Crew Motorfest. Det har den i särklass bästa kontrollen hittills i serien, Oahu är spännande att utforska med mängder av hemligheter och grafiken är faktiskt bättre än förväntat, framförallt när solnedgången bländar en på ett effektfullt sätt. Det som drar ner helhetsintrycket för mig blir det något röriga upplägg som Ubisoft valt att använda sig av. Här finns nämligen ingen regelrätt kampanj, istället förlitar sig spelet på något som de valt att kalla för Playlists. Det positiva är att de ger en varierad upplevelse under varje session då spelreglerna ändras beroende på vilken spellista man väljer att ta sig an. Till exempel kan en spellista handla om att färdas runt ön och ta bilder på vackra vyer, medan en annan kan handla om att sladda runt gathörn i japanska bilar. Variationen är som sagt påtaglig och den ena dagen blir inte den andra lik i Motorfest värld.

LÄS MER: Forza Horizon 5

Det som dock förvirrar mig är att dessa spellistor inte har något slut. Istället verkar ambitionen vara att ständigt fylla på galleriet under det kommande året och det är ungefär här som jag börjar studsa av spelet. För mig handlar nämligen spel om en tydlig början, en mitt och ett slut. Det är härligt att inombords kunna bocka av en upplevelse men när varenda modernt spel försöker hålla mig kvar som det enda blir jag upprörd, nästan förbannad. Tiden finns helt enkelt inte och vill man ha ett enda racingspel kommande år kan The Crew Motorfest vara ett jättebra alternativ. Men för mig funkar det tyvärr inte. Då blickar jag istället bakåt mot tidigare titlar i serien som faktiskt gick att spela ut.

Jag är inte besviken över att ha tagit mig an The Crew Motorfest, det hade en intressant premiss och snygg inramning som lovade mycket. Men jag kände tidigt att detta var en upplevelse som redan konsumerats bortom horisonten, och när aspekterna av Live Service dök upp fick jag en bitter eftersmak som ännu ligger kvar. Ubisoft skjuter brett och hoppas fånga in några tappra själar som kan leva kvar innan Forza Motorsport gör comeback senare i höst. Jag tror risken finns att The Crew Motorfest är bortglömt redan då.