1 minuter lästid

Varje vecka ställer vi en fråga till våra läsare som de kan besvara här, på Facebook, Twitter eller Instagram. Veckans fråga kommer i överlag fokusera sig på personliga spelupplevelser, anekdoter, komiska ideér och åsikter snarare än ”heta takes” om aktuella händelser. Vi tänkte det kunde vara ett kul sätt för er OCH oss att lära känna varandra.

Före vi går över till veckans fråga skall vi först lyssna på förra veckans svar när vi ställde frågan:

Vilket spel använder slow motion på ett effektfullt vis?

Jag har alltid gillat sista sekunden-räddningar som man kan genomföra i slow-mo. T.ex. när man attackeras bakifrån i Alan Wake, sista sekunden-ducken i Vanquish eller varför inte den lilla detaljen att tiden saktar när när man nästan kolliderar med spöken i Pac-Man Championship Edition EX. Jag älskar den halva sekunden spelet ger en att rätta till sin kurs. Den kan betyda skillnaden mellan liv och död.
/Alexander Cederholm, Facebook

Jag ska fatta mig kort: V.A.T.S. V.A.T.S. i Fallout 4 om man ska vara petig. I 3 och New Vegas stannar tiden helt.
/Andreas Lennartsson, Twitter

F.E.A.R var inte något speciellt bra spel, men Slow-Mo var riktigt härligt och tillfredsställande i det spelet. Framför allt fiendernas dödsanimationer var otroliga.
/Martin Eriksson, Twitter

Introduktionen

Upplägg för veckans fråga:

Ett spel introduktion är där för att fånga din uppmärksamhet från först minuten. Förr i tiden kunde det göras genom ett animerat intro eller via en CGI-sekvens, och på senare dagar spelar vi oftast igenom ett spels intro, ibland hänger de rentav ihop och är omöjliga att separera. Vi är inte så petnoga hur du tolkar var ett intro börjar respektive slutar så länge du kan motivera hur de hänger ihop och varför du tycker det förtjänar en plats på din lista över tidernas bästa spelintron. Därmed lyder veckans fråga:

Vilket spel har ett intro som omedelbart fångade din uppmärksamhet?

Tanken är även att vi samlar de bästa svaren i nästa veckas fråga. Chansen att bli citerad i nästa veckas artikel stiger avsevärt om man motiverar sitt svar. Det går utmärkt att svara här nedanför eller i inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar! 


mm
Alexander Cederholm

39-årig Malmöit som snart ägnat halva livet åt föreningsliv och spelkritik. Spelens världar eggar fantasin, industrins händelser gläder och upprör, speldesign väcker tankar och dess roll i samhället engagerar. Denna bredd och eviga föränderlighet håller fascinationen stark än i dag.

All author posts